Koniec miliónov dieselových motorov vs. realita

Základom obáv bola možná nová právna interpretácia týkajúca sa dodržiavania emisných limitov. V súčasnosti prebieha konanie pred Európskym súdnym dvorom, ktoré by malo byť uzavreté v novembri 2024. Podľa nemeckého ministra toto rozhodnutie mohlo údajne viesť k tomu, že mnohé staršie dieselové autá by stratili povolenie na prevádzku a boli by prakticky zakázané.

Ako príklad, len v Nemecku by muselo v premávke skončiť 4,3 milióna áut s emisnou normou Euro 5. Odstavených by muselo byť aj ďalších 3,9 milióna vozidiel s normou Euro 6.

Viac svetla do celej záležitosti však prinieslo objasnenie právnej interpretácie emisných limitov. Podľa európskych pravidiel musia byť emisné limity dodržiavané za určitých podmienok. Do roku 2017 sa emisné merania konkrétne vykonávali podľa pravidiel tzv. Nového európskeho jazdného cyklu (NEFZ). To znamenalo merania v laboratórnych podmienkach.

Zákaz naftových áut... alebo zavádzajúci názor?

Pre schvaľovanie nových modelov vozidiel s emisnou normou „Euro 6d temp“ sa od septembra 2017 používa tzv. RDE proces, ktorý zahŕňa aj testovanie vozidiel v reálnych jazdných podmienkach. V prebiehajúcom súdnom konaní Európska komisia podľa Wissinga zastáva názor, že emisné limity by vraj mali platiť aj mimo podmienok testovania v NEFZ - v každej jazdnej situácii.

Podľa Wissinga „toto v súčasnosti dostupná technológia nedokáže zabezpečiť, a tak by to pre vozidlá, ktoré sú už v prevádzke, predstavovalo nesplniteľnú požiadavku. Miliónom áut by tak hrozilo odstavenie.“

Podľa najväčšieho nemeckého automobilového klubu ADAC nemôžu byť zmeny v meracích emisných metódach pri schvaľovaní vozidiel uplatňované spätne. Inak povedané, zástupcovia klubu tvrdia, že právne úpravy nemôžu retroaktívne ovplyvniť už schválené vozidlá.

Nemecké ministerstvo dopravy požadovalo objasnenie právnej interpretácie ešte pred očakávaným rozsudkom v novembri. Toto objasnenie už prišlo, a to priamo zo strany EÚ. V odpovedi, ktorú získal nemecký denník Handelsblatt, sa uvádza, že žiadny retroaktívny zákaz pre dieselové vozidlá nenastane. Predpoklad, že emisné predpisy budú spätne zmenené, je podľa EÚ jednoducho zavádzajúci. Problémom je, že presne takéto informácie - hoci sa napokon nepotvrdia - zbytočne zvyšujú obavy motoristov z nafty. Koniec dieselových motorov v osobných autách - aj tých starších - sa v blízkom období nekoná.

Zdroj: Handelsblatt