Podľa návrhu Európskej komisie sa má predaj nových áut so spaľovacími motormi na území EÚ definitívne stopnúť v roku 2035. Podľa plánov EÚ sa počas nasledujúcich 15 rokov podarí európske cesty takmer úplne „vyčistiť“ od áut so spaľovacími motormi a dopravu budú takmer na 100 % tvoriť vozidlá s nulovými emisiami oxidu uhličitého. Tak si to aspoň predstavujú eurokomisári rozhodujúci o ďalšom smerovaní európskeho automobilového priemyslu. „Doprava je dnes zdrojom 29 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ,“ tvrdí komisárka pre dopravu, Adina Valeanová. „Do roku 2050 ich musíme znížiť minimálne o 90 %. Pre riešenie rastúcich emisií musíme prijať prísnejšie normy emisií CO2 pre osobné aj dodávkové vozidlá, čo urýchli prechod na mobilitu s nulovými emisiami,“ dodáva eurokomisárka. Združenie európskych automobiliek varuje, že Európska komisia by sa mala v populistických vyhláseniach spoza stola krotiť. Pokles emisií totiž musí zodpovedať technologickým možnostiam, aktuálnemu vývoju a sile európskej ekonomiky. Inak sa celé hospodárstvo zrúti a stratí sebestačnosť, od čoho je len krok k závislosti na ostatných kontinentoch.
Koniec štátnej podpory
Zaujímavým je aj vyhlásenie, že v roku 2030 bude definitívne ukončená podpora predaja elektrických áut. EÚ predpokladá, že finančná náročnosť zaobstarania elektrického auta a auta so spaľovacím motorom už bude minimálne vyrovnaná (prípadne v neprospech áut so spaľovacím motorom) a podpora ich predaja stratí význam. Malí automobiloví výrobcovia (do 1000 áut ročne) však budú oslobodení od legislatívnych požiadaviek na nulové emisie. Exekutíva EÚ si navyše vyhradila právo, že môže každé dva roky prijať prísnejšie opatrenia. Stane sa tak v prípade, že bude hroziť nesplnenie dielčích klimatických cieľov.
Do roku 2030 o 35 %
V súčasnosti pre automobilky platí flotilový priemer 95 g CO2 na km jazdy (je to priemerná hodnota, ktorá sa v súvislosti s kategóriami a hmotnosťou vozidiel násobí rôznymi koeficientami). Do roku 2030 sa tento limit zníži o ďalších 55 %, v roku 2030 potom začne platiť limit 0 g CO2 na km jazdy. Prijímané opatrenia sú samozrejme prijímané aj kriticky, a to nielen zo strany automobiliek, ale aj zo strany odborníkov a niektorých politikov. „Aj keď sú elektromobily podľa môjho názoru pre zníženie emisií z dopravy najlepšie, v skutočnosti nie sú uhlíkovo neutrálne, pretože výroba elektriky nie je uhlíkovo neutrálna,“ hovorí nemecký zákonodarca Peter Liese. Nadšený nie je ani spojkový minister hospodárstva Peter Altmeier, ktorý upozorňuje na zvýšený dopyt po elektrike. Do roku 2030 Nemci predpokladajú o 15 % väčší dopyt po elektrickej energii. Aktuálny vývoj elektrického mixu počas prvého polroka 2021 navyše ukazuje zvýšené spaľovanie hnedého uhlia o celých 42 %, pri čiernom uhlí využívanom na výrobu elektrickej energie je nárast spotreby dokonca o 53 %. Jadrové elektrárne svoj výkon zodvihli o 9 %, zatiaľ čo dodávky z veterných elektrární poklesli o 20 %. EÚ pritom sama tvrdí, že výroba a využívanie energie predstavujú v EÚ až 75 % emisií. Za cieľ si preto dáva urýchlený prechod na obnoviteľné zdroje energie. Od slov k činom a realite je však dlhá cesta a ako sa ukazuje, nikdy nie je lacná.
zdroj: Reuters, Euractiv, ACEA