Debata o legislatívnom zákaze spaľovacích motorov pekne vrie. Na nezmyselnosť tohto kroku totiž upozorňuje stále viac vedcov a serióznych vedeckých štúdií. Politici a ekologickí aktivisti však argumenty neakceptujú a stále tvrdo razia teóriu jednostranného a nekompromisného zamerania na elektromobilitu. Všetko to navyše vyznieva ako politická objednávka, ktorú v konečnom dôsledku zaplatí verejnosť. Čo je ešte horšie, neobstoja ani argumenty ochrany prírody. Výsledkom je tak veľmi podozrivá snaha čo najskôr presadiť elektrické autá nasilu. Napriek chýbajúcej infraštruktúre, nedostatku zelenej energie, pokrivenému systému environmentálneho posudzovania elektrických áut a neschopnosti elektrifikovať celý svet. Násilné snahy EÚ elektrifikovať Európu smutne ignorujú iné alternatívy. Prečo?
Jednostranná elektrifikácia je extrémne asociálna
„Jednostranná elektrifikácia neprináša nič pre klímu, len spôsobuje gigantické problémy s nerastnými surovinami, škodí životnému prostrediu, vyvoláva nebezpečnú závislosť na jednej technológii, spôsobuje bezpečnostné riziká, destabilizuje energetické siete a je extrémne asociálna,“ uvádza okrem iného otvorený list 185 vedcov Európskemu parlamentu. Jedným z iniciátorov vzniku vedeckej koalície je prof. Dr. Thomas Willner, ktorý dôrazne pripomína: „Úlohou politikov je stanoviť ciele, podnecovať súťaž technológií na ich dosiahnutie a vybrať najlepšie možné riešenie. To všetko je momentálne ohrozené jednostranným zameraním na elektromobilitu, ktorá neakceptuje fyziku, ale len ideologické ciele.“ Voči politikom si vedci už neberú servítky a nahlas ich upozorňujú, že rozhodujú o veciach, ktorým vôbec nerozumejú. Tiež sa pýtajú, na základe akých vedeckých argumentov rozhodli o jednostrannej elektromobilite. „Meranie uhlíkovej stopy pri vozidlách s akumulátormi je interpretované chybne. Napriek upozorneniam tento stav pretrváva. Oficiálne sa ako základ pre výpočet používa iba bežný elektrický mix, správne by sme však mali brať v úvahe medznú hodnotu fosílnych palív použitých pri výrobe elektrickej energie potrebnej na nabíjanie (vrátane strát). Chybný pohľad na elektromobilitu vrcholí mnohonásobným navýšením tzv. zeleného nabíjacieho prúdu do klimatickej rovnováhy,“ hovorí Willner.
Potrebujeme viac technológií
Vedci upozorňujú na skutočnosť, že v otázke dopravy potrebujeme viac alternatívnych technológií. Ich vývoj beží rovnako ako v prípade elektromobility, pričom v budúcnosti môžu dávať násobne vyšší význam, než batériový elektromobil. „Palivá na báze odpadov budú za osem rokov k dispozícii vo veľkých množstvách. Rovnako aj syntetické e-palivá. V tej dobe navyše bude úplne zbyotčná akákoľvek debata o vysokých energetických nárokoch na ich výrobu,“ hovorí Willner. „Syntetické palivá vyžadujú už dnes výrazne menej elektriky na odjazdený kilometer, než priemerný elektromobil. Tieto palivá by navyše mohli využívať aktuálnu infraštruktúru a vyrábať ich vieme vo veterných, či slnečných oblastiach, čo by ešte minimalizovalo spotrebu elektrickej energie na ich výrobu," dodáva nakoniec.
zdroj: Euractiv, Reuters