Bude Paríž prvým bezemisným veľkomestom na svete?
Západné veľkomestá sa stále viac a viac stretávajú so zhoršeným ovzduším. V Paríži už v roku 2015 podpísali dohodu o ochrane klímy, ktorej hlavným cieľom bolo udržať zvyšovanie teploty výrazne pod 2°C v porovnaní s teplotou v období pred industrializáciou.
Začal to dieselgate
Po prepuknutí aféry dieselgate začali predstavitelia štátov vo veľkom rozprávať o zákaze predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Angličania chcú zakázať predaj vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2040, rovnako tiež Francúzi. To by znamenalo koniec predaja aj rôznych hybridných modelov.
Z nízkoemisných zón sa pravdepodobne prejde rovno na zákaz prevádzky všetkých vozidiel so spaľovacími motormi.
Podľa primátorky Anne Hidalgo Paríž trpí pre výrazný podiel vozidiel so spaľovacími motormi, a to bez výnimky. Takže nielen vznetové modely, ale všetky vrátane hybridných verzií! Od roku 2024 plánujú zakázať prevádzku vznetových modelov. O 6 rokov neskôr to budú všetky bežné automobily so spaľovacími motormi.
Už aj v Číne začínajú uvažovať nad problémami s emisiami zo spaľovacích motorov. Tam je situácia ozaj vážna.
Primátorka hovorí, že až 60% obyvateľov francúzskej metropoly žiadne auto nevlastní. Ďalšie kroky však budú úrady konzultovať nielen s výrobcami, ale aj s obyvateľmi. Plánom je preferencia hromadnej dopravy, častejšie využívanie bicyklov alebo služieb carsharing. Samozrejme s elektromobilmi.
Čo na to povedať? Je to následok aféry Dieselgate. Aj keď sú moderné motory naozaj „čisté“, už to nič neopraví na pošramotenej povesti nielen vznetových, ale aj zážihových modelov. I keď sa dieselové motory do miest nehodia, môže to spraviť skrz cez rozpočet ľuďom, ktorí tieto vozidlá využívajú na cestovanie na dlhšie vzdialenosti a pritom bývajú v meste. Myslíte, že Paríž budú nasledovať aj ďalšie európske veľkomestá, ako Londýn, Berlín alebo Amsterdam?