Ako uvádza organizácia Transport & Environment, priemysel produkujúci fosílne palivá sa nechce vzdať myšlienky na ich výrobu a robí všetko pre to, aby ich udržal pri živote aj po roku 2035. Údajne ide o špinavú hru, ktorou sa snažia oklamať laickú aj odbornú verejnosť a tvrdenie, že syntetické e-palivá zabezpečia autám so spaľovacími motormi čisté emisie, nie je reálne. Keby aj boli vyrábané udržateľnou cestou, ako prezentujú ich producenti, v roku 2035 ich podľa Transport & Environment vraj nebude dostatok. Výrobné kapacity údajne postačia maximálne pre 2 % vozového parku so spaľovacími motormi. Riešenie? Okamžite ich zakázať a sústrediť sa výlučne na elektrické pohony.
Klamú, len aby sa udržali pri peniazoch
Podľa štúdie, ktorú si organizácia Transport & Environment nechala vypracovať, nebudú výrobné kapacity pre e-palivá v roku 2035 dostatočné a celý proces ich veľkosériovej výroby bude len v plienkach. V praxi to znamená, že zo všetkých 287 miliónov áut so spaľovacími motormi na cestách budú e-palivá stačiť maximálne pre 2 % celého vozového parku. Aktivisti tvrdia, že e-palivá slúžia výrobcom fosílnych palív a spaľovacích motorov len ako zámienka na oddialenie konca predaja konvenčných áut. „Výroba obnoviteľných e-palív by v EÚ zbytočne vysávala obnoviteľnú elektrickú energiu potrebnú pre zvyšok ekonomiky. Navyše je naivné predpokladať, že rozvojové krajiny, z ktorých niektorým chýba energia na ich základné potreby, by ušetrili svoje obnoviteľné zdroje na e-palivá pre európske automobily,“ povedal Yoann Gimpert, odborník na e-mobilitu v Transport & Environment. „Syntetické palivá bude v EÚ treba skôr pre lietadlá a lode, ktoré nemôžu používať klasické batériové pohony,“ doplnil Gimpert.
Nereálny je aj dovoz e-palív z iných kontinentov, pretože by to bolo nerentabilné a neexistujú globálne normy na ich certifikáciu. A zavedenie jednotnej legislatívy je zatiaľ v nedohľadne. Zároveň bude tamojšia kapacita e-palív nevyhnutná pre dekarbonizáciu krajín tretieho sveta, takže pre EÚ nezostanú dostatočné kapacity. „Syntetické palivá prezentované ako uhlíkovo neutrálny spôsob sú len hypotetickou možnosťou, ako predĺžiť život spaľovacích motorov. Údaje z tohto odvetvia však ukazujú, že budú stačiť len pre zlomok áut na cestách. Zákonodarcovia by mali raz a navždy uzavrieť tomuto trójskemu koňovi fosílneho priemyslu dvere,“ ukončil rázne svoje vysvetlenie Gimpert.
zdroj: Transport & Environment