Budúcnosť naftových áut v EÚ
„V súčasnosti nevidíme riziko náhleho odstavenia miliónov vozidiel z premávky,“ vysvetlilo rakúske ministerstvo dopravy. Reagovalo tak na debatu, či majú naftové autá s emisnou normou Euro 5 spĺňať emisné limity len v rámci testovacích centier alebo aj v bežných situáciách v každodennej premávke.
Nemecký spolkový minister dopravy Volker Wissing varoval pred zákazom miliónov dieselových vozidiel naprieč Európou. Európska komisia jeho varovania odmietla ako neopodstatnené a odmietavý postoj zaujalo aj Rakúsko.
V súčasnosti prebieha právny proces pred Európskym súdnym dvorom (ESD) a na stole je otázka budúcnosti naftových áut s emisnou normou Euro 5. Wissing sa pokúšal zmobilizovať svojich ministerských kolegov z ďalších krajín EÚ – ich podporu chcel využiť na tlak voči Európskej komisii. Tá má podľa Nemcov zmeniť predpisy tak, aby neboli staršie naftové motory v osobných autách ohrozené.
Rakúšania naopak Wissingovi odkázali, že limitné hodnoty emisií musia autá v prvom rade dodržiavať za bežných prevádzkových podmienok. „Je to samozrejme aj v záujme zákazníkov, ktorí sa musia vedieť spoľahnúť na informácie poskytnuté výrobcami,“ povedal hovorca rakúskeho ministerstva. „Samozrejme, nemôžeme len tak stáť bokom a pozerať sa na to, ako výrobcovia nesplnia ani reklamné sľuby, ani zákonné požiadavky.“
Koniec naftových osobných vozidiel? Nie tak rýchlo
Ak by sa naplnili čierne scenáre, len v Nemecku môže v premávke skončiť viac ako osem miliónov vozidiel. Podľa odhadov by sa takýto zákaz dotkol 25 až 40 miliónov vozidiel v celej Európe. Milióny ľudí by si tak museli kúpiť nové auto – na trhu však ani nie je k dispozícii také množstvo vozidiel.
Rakúšania odkazujú, že pokiaľ súdy dospejú k tomu, že emisná norma Euro 5 má vážny problém, mali by sa podľa nich zaviesť nápravné opatrenia v súlade s právom EÚ. Vozidlá by vďaka tomu nemuseli byť vyradené z prevádzky.
Eurokomisár Thierry Breton už Wissingove varovania označil za „zavádzajúce“. Dal jasne najavo, že Európska komisia nechce zakázať naftové autá, ktoré už boli prihlásené v niektorej z členských krajín EÚ. Navyše sa objavili aj hlasy, že Brusel by vôbec nemal zasahovať dodatočnými opatreniami do prebiehajúceho súdneho procesu.
Zdroj: rnd.de