Predčasný koniec naftových áut?

Hoci benzínové a dieselové autá majú z ciest začať miznúť až po roku 2035, zákaz jazdy na dieselové vozidlá v Nemecku v niektorých častiach krajiny platí už teraz a miestami sa stále viac sprísňuje. Na základe nového súdneho rozhodnutia to bude ešte horšie.

Je snom ekologických aktivistov zrušiť autá úplne? Isto je ich ambíciou minimálne čo najviac obmedziť spaľovacie motory, najlepšie zakázať ich jazdu v mestách. Hovoria o znížení emisií CO2, klimatickej neutralite a v Nemecku ich je už tradične počuť omnoho viac ako na Slovensku.

Teraz sa ekoaktivistom podarilo dosiahnuť prelomový vývoj v Mníchove, ktorý sa nachádza relatívne blízko Slovenska. Mnohých vodičov už čoskoro vyženú z niektorých ulíc v meste, ak nevymenia starší diesel za novšie auto. Dôvodom je rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Lipsku, ktorý nariadil, že Mníchov musí staršie naftové vozidlá vylúčiť z mesta - emisné zóny budú nekomprosminé.

„Mesto Mníchov musí bezodkladne zmeniť svoj plán ochrany ovzdušia a zaviesť zákaz jazdy na naftový pohon,“ oznámili tento týždeň nemeckí ekologickí aktivisti združení pod hlavičkou organizácie Nemecká pomoc životnému prostrediu. „Spolkový správny súd dnes jednoznačne potvrdil, že mesto Mníchov ignoruje súdne príkazy a ohrozuje zdravie svojich obyvateľov,“ dodal Jürgen Resch, šéf spomínanej eko organizácie.

Emisná norma Euro 5 a autom do Mníchova

Primátor Mníchova už oznámil, že nové súdne rozhodnutie bude rešpektovať. Znamená, že pôvodná snaha samosprávy nebola úspešná. Tá sa rozhodla zaviesť rýchlostný limit 30 kilometrov za hodinu na mnohých frekventovaných cestách namiesto tvrdých zákazov naftových áut.

Ekoaktivisti v Nemecku podali žalobu, ktorej vyhoveli súdy, čo znamená, že Mníchov musí zaviesť zákazy jazdy s dieselovými autami s emisnou normou Euro 5 alebo nižšou vo vybraných zónach, resp. úsekoch ciest. Presný dátum ešte nie je určený. Aby sme dali túto informáciu do kontextu, len v Nemecku bolo tento rok stále registrovaných viac ako 4,3 milióna vozidiel s emisnou normou Euro 5.

Hlavné mesto Bavorska však nie je jediné mesto, kde dieselové autá nie sú vítané a nemajú povolený univerzálny vstup. Aj Stuttgart, Darmstadt či Frankfurt nad Mohanom hrozia prísnymi pokutami, ak staršie dieselové vozidlo vstúpi do mesta. Hamburg naopak v roku 2023 po piatich rokoch zákaz dieselových vozidiel zrušil, rovnako ako Berlín.

Zdroj: Focus.de