Diesel sa stal pre mnohých doslova strašiakom. Uškodili mu emisné škandály a reputáciu si už nedokázal napraviť. Predaje naftových osobákov výrazne klesli, napríklad Volvo ich už čoskoro úplne prestane vyrábať. Pred niekoľkými rokmi reagovali na aktuálny vývoj a obavy z emisií dieselových vozidiel aj viaceré mestá – tie nemecké išli v mnohých prípadoch cestou zákazov.
Konkrétne takmer dvojmiliónový Hamburg bol prvým nemeckým mestom, ktoré v roku 2018 zaviedlo zákaz jazdy s naftovým motorom – platil pre staršie autá (nespĺňajúce emisnú normu Euro 6) na určitých uliciach, ako je napríklad Max-Brauer-Allee. Nedávno však bolo obmedzenie zrušené, píše portál Autozeitung.de.
Úrady v nemeckom Hamburgu skonštatovali, že takéto opatrenie voči dieselovým autám už nie je potrebné na to, aby sa podarilo udržať emisie na uzde. Najmä na začiatku krátko po zavedení zákazu bolo nariadenie aj prísne kontrolované a jeho porušenie sa trestalo pokutou 75 eur.
A čo ďalšie mestá?
Budú krok Hamburgu a Berlína nasledovať i ďalšie samosprávy? Na to je ešte vo všeobecnosti priskoro odpovedať. Obdobné zákazy ešte stále nájdete v mestách ako napríklad Stuttgart, Darmstadt či Mníchov. Stále tak ide o desiatky rôznych lokalít naprieč krajinou. Mestá sa takto snažia zatočiť voči prekračovaniu stanovených limitov oxidov dusíka a chrániť zdravie a životné prostredie. Niektoré samosprávy navyše zavedenie zákazov dieselových motorov v súčasnosti chystajú.
Obmedzenia naftových motorov pritom čelili aj kritike, upozorňuje portál Pravda.sk. Jedným z často spomínaných protiargumentov bol fakt, že vplyvom obmedzení dieselových áut musia tieto často prejsť dlhšie obcházkové trasy, aby sa dostali do cieľového miesta, čo vedie k ešte väčšiemu množstvu vyprodukovaných škodlivých emisií.
Zdroj: Pravda.sk, Autozeitung.de / foto: motor1.com