Poľnohospodár a aktivista Ulf Allhoff-Cramer z mesta Detmold (ktoré leží v Severnom Porýní-Vestfálsku) tvrdí, že dôsledky klimatických zmien ovplyvnia jeho majetok a zdravie. Rozhodol sa preto zažalovať Volkswagen z nadmernej produkcie oxidu uhličitého a s podporou hnutia Greenpeace sa súdne pokúsil zastaviť výrobu jeho spaľovacích motorov od roku 2030, teda o päť rokov skôr, ako to má v pláne Európska únia.
Pri pohľade na hnutia lepiace sa k asfaltu, blokujúce premávku a ďalšie podobné partie, ktoré sú schopné vypúšťať pneumatiky aj elektromobilom, vás asi podobná informácia už neprekvapí. Možno by vás ale mohlo zaujať rozhodnutie súdu, ktorý uvedené obvinenie zhodil zo stola.
Vrchný zemský súd v Detmolde totiž v piatok žalobu zamietol a nazval ju neopodstatnenou. Ako píše stránka Automobilwoche, sudca v rozhodnutí zverejnenom pred pár dňami uvádza, že „nie je isté, či požadované ukončenie podnikania so spaľovacími motormi odstráni údajné nepriaznivé účinky“.
A pozoruhodná je tiež ďalšia pasáž. Podľa nej „nie je možné od VW požadovať, aby sa v budúcnosti spoliehalo len na technológiu elektrického pohonu, keďže k benzínovým a naftovým motorom existujú aj iné alternatívy, ako napríklad pohon palivovými článkami,“ pripomína súd v odôvodnení svojho rozhodnutia.
Greenpeace podľa očakávania obratom prišlo s námietkou a už oznámilo, že sa proti vyššie spomínanému rozhodnutiu odvolá. Tvrdí totiž, že súd má objasniť globálnu zodpovednosť korporácie, akou je aj VW. Že súd práve toto urobil, zelenému hnutiu zrejme nestačí.
„Súd potvrdil, že Volkswagen vykonáva povolenú činnosť, ktorá je jednoznačne regulovaná právom EÚ, a že nie je úlohou regionálneho súdu rozhodovať o otázkach klimatickej politiky,“ uvádza sa v oficiálnom stanovisku automobilky. Podobnú žalobu pritom nedávno podalo Greenpeace aj na súde v Braunschweigu a opäť neuspelo. Rovnako boli zamietnuté tiež žaloby DUH (Deutsche Umwelthilfe) proti Mercedesu v Stuttgarte i BMW v Mníchove.
zdroj: Depositphotos, Automobilwoche, Greenpeace