Prémiové SUV strácajú na cene najrýchlejšie
Vyplýva to z analýzy trhu vozidiel realizovanou spoločnosťou AURES Holdings, pod ktorú patrí aj značka Mototechna špecializujúca sa na zánovné autá. Ceny väčšiny nových vozidiel na slovenskom trhu v poslednej dobe neustále rastú. Automobilky sú pod tlakom emisných noriem a musia svoje produkty zdražovať jednak preto, aby pokryli dodatočné poplatky, resp. pokuty za nadlimitné emisie CO2 a za druhé, aby stále prísnejšie limity splnili, sú autá čím ďalej zložitejšie a tým pádom aj drahšie na výrobu. „Vysoké ceny nových áut v súčasnej dobe výrazne ovplyvňuje aj ich nedostatok spôsobený zastavením výroby v jarných mesiacoch. Amortizáciu zánovných vozidiel odpíše už prvý majiteľ a druhý majiteľ si tak už zaobstaráva auto v zrovnateľnej kvalite, no samozrejme výrazne lacnejšie,“ uvádza Stanislav Gálik, výkonný riaditeľ inovačného laboratória AuresLab z holdingu AURES a pokračuje: „Najrýchlejšie sa prepadáva hodnota luxusných vozidiel. Napríklad pri dvojročných SUV BMW a Mercedes s 20 tisíc kilometami je úspora aj 40 %, u trojročných s 30 tisícami kilometrov sa pohybuje okolo 50 % z cenníkovej ceny.“ Najväčší prepad hodnoty nastáva hneď v prvom roku.
Najmenej strácajú na cene malé lacné autá
Pre porovnanie: dobre vybavená ročná Fabia s 12 tisícami kilometrov a cenníkovou cenou okolo 14 680 eur je o 16 %, resp. 2 300 eur lacnejšia. Pri automobile Kia Ceed je prepad hodnoty v prvom roku rovnakých 16 %, ale v absolútnych číslach 2 680 eur. Podobné je to pri modeloch Škoda Karoq a Kodiaq (cca 12-13 %), Scala, Hyundai i30 a veľmi žiadané Suzuki Vitara sa pohybujú okolo 11 %. Záujemcovia o zánovné automobily si na celom slovenskom trhu mohli počas uplynulého trištvrte roku vyberať z vozidiel so strednou hodnotou 1,2 roku a s 13 857 kilometrami na tachometri. Zánovných vozidiel s benzínovým motorom bolo 47 %, zatiaľ čo za rovnaké obdobie minulý rok to bolo 54 %.
V kurze sú benzínové verzie. Berie ich až 85% zákazníkov
Obľubu zánovných áut na benzín potvrdzujú aj dáta značky Mototechna, kde sa tento rok ponúkalo 85,7 % vozidiel s benzínovou motorizáciou. V ponuke samotnej Mototechny, ktorá sa špecializuje na zánovné autá, sa priemerná cena ustálila na 14 346 eur. Predajcom tento rok prešlo rukami najviac zánovných áut Škoda Octavia (929 kusov) nasledovaných Škodou Fabia (844 kusov) a Kiou Ceed (631 kusov). Model Škoda Octavia suverénne vládol aj minuloročnej ponuke, medziročne sa ho v predaji objavilo o 94 kusov viac. Obľúbenú kategóriu vozidiel SUV podľa dát Mototechny za posledného trištvrte roku o tri percentá predbehli hatchbacky s 39 % podielom, na treťom mieste sa umiestnili potom modely v prevedení kombi s 12 %.