Ako Trabant za čias komunizmu?
Predobjednajte si auto a pri troche šťastia ho po desiatich rokoch dostanete. Nie, reč nie je o Trabante, ktorý ste si museli kedysi dávno predobjednať za čias NDR. V roku 2016 generálny riaditeľ Elon Musk oznámil, že chce rozšíriť svoje podnikanie do Indie a vyzval ľudí, aby si predobjednali jeho Model 3. Autá však nedorazili.
Stále nie je jasné, či a kedy budú predobjednané Tesly doručené. Automobilka niekoľkokrát oznámila, že chce expandovať do Indie, ale zdá sa, že tento cieľ nikdy nebrala 100-percentne vážne. Len v apríli Musk odložil cestu do Indie, kde mal - aspoň podľa ľudí znalých tamojších pomerov - oznámiť dlho očakávanú investíciu do továrne Tesly.
Expanzia Tesly pravdepodobne zlyhá okrem iného aj kvôli požiadavke, že výrobcovia elektromobilov musia investovať minimálne 500 miliónov eur do miestnej výroby, aby mohli v Indii získať daňové výhody.
Tesla ako luxusná značka?
Rovnako nie je známe, akú stratégiu chce výrobca elektromobilov v Indii presadzovať. Krajina je tretím najväčším trhom pre elektromobilitu. Je však jedinečná, pokiaľ ide o ceny. V USA sa elektromobily predávajú v priemere za 40-tisíc dolárov. V Indii je to len 14-tisíc. Inak povedané, Model 3 je v USA vnímaný ako bežné auto, zatiaľ čo v Indii je považovaný za luxusné vozidlo.
Od roku 2016 sa toho v oblasti elektromobility udialo veľa. Klesá prvotné nadšenie z elektrických vozidiel. Aby si spoločnosť udržala vedúce postavenie medzi výrobcami elektromobilov, musí predstaviť nové, cenovo dostupné elektromobily pre rozvíjajúce sa krajiny, ako je India.
Musk tento rok už oznámil, že v prvej polovici roku 2025 prinesie Tesla lacnejší model s cenovokou okolo 25 tisíc dolárov. Ani s tým však Američania neprekonajú čínsku konkurenciu. Značky ako BYD zvládajú ponúkať vysokú kvalitu za nízku cenu a čoraz viac vytláčajú Teslu v iných krajinách.
Zdroj: Der Standard