November 2018 sa do histórie automobilky Nissan zapíše hlboko. Nech už bude jej budúcnosť akákoľvek, tento mesiac navždy zostane spojený s kontroverzným zatknutím vtedajšieho najvyššieho šéfa aliancie Renault-Nissan, Carlosa Ghosna. Bol obvinený z viacerých prehreškov, okrem iného aj z daňových únikov a ohrozenia finančného hospodárenia automobilky Nissan. Ghosn však od začiatku naznačoval, že za jeho zatknutím stojí niekto iný a celé je to len zákerný plán určený na jeho likvidáciu. Obrovským škandálom bol neskôr jeho záhadný útek z Japonska do Libanonu, kde začal Ghosn nahlas odhaľovať pozadie celej akcie a naznačoval, že to zároveň znamená definitívny koniec automobilky Nissan. Práve jej vedenie totiž obviňoval zo zosnovania jeho zatknutia. Ako sa však teraz ukazuje, Carlos Ghosn asi skutočne nebol ďaleko od pravdy.
Ďalšia odhalená komunikácia
Americká agentúra Bloomberg investigatívnou činnosťou pomohla odhaliť internú komunikáciu úzkeho vedenia automobilky Nissan, z ktorej vyplývajú nové skutočnosti. Predovšetkým je to dlhodobé plánovanie zosadenie Ghosna z vedenia celej aliancie Renault-Nissan. Práve Japoncom totiž vadila Ghosnova snaha ešte zintenzívniť kooperáciu týchto dvoch automobiliek. Nissan by tak prišiel o väčšinu svojho vplyvu a ocitol by sa tak prakticky v pozícii rukojemníka francúzskej vlády, ktorá má v automobilke Renault nemalý podiel a rozhodovacie právomoci. V rukách Renaultu je totiž až 43 % akcií Nissanu. Výsledkom politických treníc bol plán na obvinenie Ghosna a jeho spolupracovníka Grega Kellyho (ten je stále v japonskom vezení). Ako zistené informácie ovplyvnia ďalšie vyšetrovanie celej kauzy, nie je známe, pravdou však je, že prognózy Carlosa Ghosna sa až hrozivo napĺňajú. Podľa neho stála budúcnosť celej aliancie na veľmi úzkej vzájomnej spolupráci bez priestoru na uplatňovanie nenaplnených ambícií jednotlivých automobiliek. Prísny a nekompromisný Ghosn skrátka vedel, čo robiť, aby koncern prežil. Jeho zatknutím sa však „plán prežitia“ zrútil a sám predpovedal, že to pre Nissan v dnešnej dobe znamená pomerne rýchly koniec. Hovoril o dvoch rokoch. Ceny akcií japonskej automobilky medzitým klesli a všetko nasvedčuje tomu, že jej ekonomické výsledky padajú ku dnu. To, samozrejme, automaticky nemusí znamenať definitívny koniec, isté však je, že bez zásadných reštrukturalizačných zmien obrat k lepšiemu nepríde.
Nekompromisný, no stále populárny
Veľmi zaujímavý je postoj bežných Japoncov ku Carlovi Ghosnovi. Napriek radikálnym škrtom vo výrobe a zníženiu počtu zamestnancov je v Japonsku stále veľmi populárny. Oceňovaný je najmä fakt, že sa mu podarilo celú automobilku Nissan finančne ozdraviť a urobiť z nej perspektívneho a dôležitého hráča na svetovom automobilovom trhu. Zatknutie jeho popularitu v niektorých regiónoch paradoxne ešte zodvihlo. Ako veľmi dôležitá sa jeho prítomnosť vo vedení koncernu ukázala práve cena akcií automobilky Nissan. Kým ju viedol pevnou rukou, finančne sa jej darilo a ceny akcií neustále rástli. Po zatknutí však prišla neistota, veľa nezodpovedaných otázok a pád cien akcií na historické minimá. Renomé Nissanu tak začalo okamžite blednúť.
zdroj: Bloomberg, Reuters