Zatvorenie závodov a neistota pre zamestnancov

V pondelok Volkswagen oznámil, že plánované opatrenia na úsporu nákladov, ktoré mal v úmysle realizovať, nebudú dostatočné na zabezpečenie stability spoločnosti, a preto musia podniknúť ďalšie kroky na zvýšenie finančných úspor. Vedenie automobilky uviedlo, že nemôže vylúčiť ani zatváranie výrobných závodov, čo by bolo prvýkrát v jej 87-ročnej histórii. Našťastie sa to nedotkne Slovenska! Zatvárať sa majú závody v Nemecku, pričom jeden sa zameriava na výrobu automobilov a druhý na produkciu komponentov. Hlavným dôvodom je, že tieto závody už nespĺňajú moderné štandardy a sú považované za zastaralé.

Vedenie Volkswagenu zvažuje aj krok, ktorý môže vyvolať neistotu v jeho zamestnancoch. Jedná sa o zrušenie programu, ktorý ich mal chrániť pred núteným prepúšťaním do roku 2029! Volkswagen pritom celosvetovo zamestnáva približne 650 000 ľudí, z toho takmer 300 000 v Nemecku

 

Generálny riaditeľ značky VW, Thomas Schaefer, obhajuje zvažované kroky tým, že sú nevyhnutné na prekonanie vážnej finančnej situácie, ktorú nie je možné vyriešiť menej drastickými zásahmi. To sa však nepáči odborom, ktoré už stihli reagovať. Oznámili, že takéto kroky, ktoré by mohli ohroziť veľký počet zamestnancov, nebudú akceptovať. Odbory nielenže držia 50% zastúpenie v dozornej rade, ale majú aj častú podporu spolkovej krajiny Dolné Sasko, ktorá vlastní 20% podiel v spoločnosti. Hovorí sa dokonca aj o návrhoch na ukončenie funkčných období vysokopostavených manažérov. 

Čo k tomu viedlo?

Hlavným dôvodom šetrenia je, ako asi tušíte, horúca téma a tou je prechod na elektromobily. Automobilka si stanovila cieľ znížiť svoje náklady o 10 miliárd eur do roku 2026. Generálny riaditeľ koncernu poznamenal, že situácia v Európe sa pre domácu automobilku zhoršuje. Na trh vstupujú noví konkurenti a nemecká ekonomika čelí poklesu konkurencieschopnosti.

K spomínaným razantným krokom prispelo aj množstvo chybných rozhodnutí manažmentu, ako uvádza predsedníčka podnikovej rady Daniella Cavallo. Jedným z nich bolo neinvestovanie do hybridných vozidiel a taktiež opomenutie investícií do cenovo dostupných elektromobilov. To je pravdepodobne hlavná príčina súčasnej situácie, keďže sa na európsky trh tlačí mnoho nových konkurentov s cenovo dostupnými elektromobilmi.

Automobilka sa príliš zamerala na prechod na elektromobilitu, pričom na vedľajšiu koľaj odsunula vozidlá so spaľovacími motormi, ktoré boli lacnejšie na výrobu a prinášali vyššie zisky. Hovorí sa, že Volkswagen nakoniec zvažuje odstúpenie od plánovaných investícii do ďalšich elektrických modelov, predovšetkým od plánovaného elektrického SUV. Cavallo tiež vyjadrila nepochopenie nad tým, prečo firma umiestnila výrobu elektromobilov práve do Nemecka, do krajiny, ktorá má najvyššie náklady na pracovnú silu a najsilnejšie odbory v Európe.

Zdroj: TheGuardian,freepik.com