Drahšie mýto v Chorvátsku, koniec mýtnych brán mešká

Doteraz prebiehalo v Chorvátsku takzvané sezónne zvýšenie cien diaľničného mýta o 10 % počas hlavnej letnej sezóny od 1. júla do 30. septembra 2024. Po novom bude teraz platiť celoročne na všetkých chorvátskych diaľniciach. Toto zvýšenie cien sa týka osobných automobilov, motocyklov aj karavanov, pričom ťažké nákladné vozidlá sú z tejto úpravy vyňaté.

Podľa chorvátskych médií stála cesta zo Záhrebu do mesta Karlovac mimo sezóny 2,50 eura, teraz sa uplatňuje celoročná cena 2,80 eura. Trasa zo Záhrebu do Splitu po novom stojí vždy 26,40 eura a napríklad zo Záhrebu do Šibeniku je to 22,10 eura.

Sezónne zvýšenie mýta bolo zavedené v roku 2017, ale kvôli pandémii koronavírusu bolo počas predchádzajúcich štyroch rokov pozastavené. Až v roku 2024 ho opäť zaviedli, informuje štátna diaľničná spoločnosť. Poplatky na diaľniciach sa v Chorvátsku vypočítavajú podľa prejdenej vzdialenosti. Diaľničná spoločnosť HAC zdôvodňuje najnovšie zdražovanie vysokými nákladmi na údržbu a výstavbu rýchlych ciest.

Chorvátske diaľnice čaká zmena

Je tu ešte jedna správa, ktorá vodičov zrejme nepoteší: Zavedenie elektronického mýta, pôvodne plánované na rok 2025, sa podľa médií posúva na rok 2026. To znamená, že zápchy na mýtnych staniciach budú pretrvávať aj počas leta 2025.

Od roku 2026 by malo byť v krajine slovenského mora zavedené komfortné elektronické platobné riešenie. Vodiči osobných áut si budú môcť na chorvátskych diaľniciach vybrať medzi dvoma spôsobmi platby:

  1. Elektronická platba mýta, resp. diaľničného poplatku dostupná online.

  2. Zadováženie mýtnej jednotky, ktorá sa nainštaluje do vozidla.

Nákladné autá budú musieť vždy používať mýtnu jednotku. Ešte vo februári 2023 vyhlásila chorvátska vláda medzinárodný tender na systém elektronických platieb diaľničných poplatkov. V súčasnosti platia zahraniční vodiči v Chorvátsku mýto na mýtnych staniciach typicky buď kartou, alebo v hotovosti. Pri vysokej premávke sa často tvoria zápchy, ktoré motoristom najmä počas letnej špičky spôsobujú značné časové straty.

Zdroj: ADAC