Priemerný motorista vraj zaplatí aj o 175 eur ročne viac
Prídete na čerpačku a tam si naúčtujú vyššiu cenu. Prečo? Kvôli novým zeleným kvótam, ktoré pretlačil Brusel. Obchodovanie s emisiami sa bude týkať aj oblastí dopravy a vykurovania, a to od roku 2027. Na prvé tri roky má platiť cena za tonu emisií 45 eur, píše denník Hosdpodárske noviny.
Slovensko aktuálne pracuje na príprave legislatívy, ktorá u nás od roku 2027 zavedie nové pravidlá EÚ v praxi. Štát počíta s tým, že motoristi zaplatia kvôli novej dani za tankovanie určite viac - z peňaženiek nám vraj dodatočne daňové zaťaženie vytiahne v priemere sumu do 175 eur.
Politik Richard Sulík (SaS) vystríhal, že vplyv novej dane sa môže naplno prejaviť vtedy, keď zdražejú emisné kvóty. „Niektoré nezávislé odhady počítajú s cenou vysoko prevyšujúcou 100 eur za tonu, čo by v prepočte znamenalo nárast ceny benzínu o 25 až 75 centov,“ poznamenal čestný predseda SaS.
Bezprostredne po zavedení dane má dôjsť podľa Sulíka k zvýšeniu ceny benzínu o 10 centov za liter, čo je už tiež citeľný rozdiel - 5 eur na každých 50 natankovaných litrov. Problémom je, že tu nehovoríme len o cenách, ktoré platia bezprostredne motoristi na benzínkach. Keď zdražejú pohonné hmoty, to sa následne premieta do vyšších cien u ďalších výrobkov a služieb, takže na konci dňa zaplatia ľudia ešte viac napríklad aj za obyčajný obed v reštaurácii. Takéto opatrenie euroúradníkov pritom prichádza len krátky čas po tom, ako sa podarilo skrotiť vysokú infláciu vyvolanú koronavírusovou krízou a vojnou na Ukrajine.
Zdroj: Hospodárske noviny / foto: cz.depositphotos.com