Modernizácia európskej dopravnej siete je nevyhnutná, tvrdí Európska komisia. Tento krok je vzhľadom na ambiciózne ciele EÚ v oblasti mobility nevyhnutný. Nezahŕňa pritom len cestnú sieť, ale aj vodnú, leteckú a železničnú dopravu. Podľa údajov EÚ je doprava zodpovedná až za 24 % priamych emisií CO2 pochádzajúceho zo spaľovania fosílnych palív. Cestné vozidlá pritom tvoria 3/4 všetkých emisií pochádzajúcich z dopravy. Aj preto prichádza tlak na lepšie využívanie vlakov.
Každá trať musí umožniť max. rýchlosť najmenej 160 km/h. To naozaj?
„Balíček návrhov zelenej mobility pomôže EÚ dosiahnuť cieľ znížiť do roka 2050 emisie z dopravy o celých 90 %. Občania EÚ z toho budú zároveň čerpať veľké výhody,“ komentuje situáciu eurokomisár Frans Timmermans. „Nové návrhy nasmerujú európsku mobilitu na cestu k udržateľnej budúcnosti reprezentovanej rýchlejšími európskymi železničnými spojeniami a podporou miest pri zlepšovaní verejnej dopravy a infraštruktúry pre chodcov a cyklistov,“ dodal Timmermans. EÚ sa pritom už dávnejšie vyjadrila, že pre udržateľnú mobilitu bude potrebné obmedziť osobnú dopravu vozidlami a naučiť ľudí viac jazdiť aj na bicykloch. Teraz sa k tomu pridáva aj chôdza a ako prezradil Timmermans, reštrikcie čakajú aj na zdieľanú dopravu a „zelenú“ taxislužbu.
Frans Timmermans prezentuje novú podobu "zelenej", trvalo udržateľnej mobility. Je ňou aj chôdza.
Zaujímavo znie informácia, podľa ktorej musia všetky železničné trate určené na osobnú dopravu na území EÚ do roku 2040 vyhovovať max. rýchlosti 160 km/h alebo vyššej. Pri nákladnej železničnej doprave je minimálna technická rýchlosť 100 km/h. Či sa to týka len hlavných železničných koridorov, alebo všetkých tratí, správa Európskej komisie neuvádza.
zdroj: Euractiv