Audi na rozdiel od BMW nemá dôvod oslavovať vlaňajšie výsledky. Štyri kruhy dodali zákazníkom po celom svete 1,7 milióna áut, inak povedané o 12 percent menej v porovnaní s rokom 2023. Pokles tržieb o 7,6 percenta, pád marže prevádzkového zisku z 9,1 na 6,0 percenta a nie práve najlepšie vyhliadky v aktuálnom roku znamenajú, že automobilka musí urobiť niekoľko zmien, pričom mnohé budú nepopulárne.

Audi musí v prvom rade začať šetriť, respektíve znižovať náklady, a to nepôjde bez rušenia pracovných miest. Vedenie sľubuje, že nebude prepúšťať, ale po dohode s odbormi firma do roku 2029 zruší v Nemecku až 7500 (!) zamestnaneckých pozícií. Do roku 2027 to bude 6000 pracovných miest a v nasledujúcich 24 mesiacoch ďalších 1500. Pôvodne v Audi zvažovali zrušiť dokonca až 12 tisíc miest.

Len každé desiate vlani predané Audi bolo elektrické

Uvedené opatrenie by malo automobilke každoročne ušetriť v priemere miliardu eur. Ďalšie financie prinesie zníženie zamestnaneckého bonusu, o jeho výške za rok 2025 však zatiaľ nebolo rozhodnuté.

Oznámenie o zoštíhľovaní počtu zamestnancov prišlo len krátko po definitívnom zatvorení továrne v Belgicku, ktorá vyrábala Q8 e-tron, Audi sa však investícií do batériových modelov nevzdá. A to napriek tomu, že výrobca vlani dodal zákazníkom medziročne o 8 percent menej elektromobilov a celkovo mali podiel na globálnom predaji menej ako 10 percent.

Batériovej mobility sa firma nevzdáva

Do nemeckých prevádzok však Audi naleje 8 miliárd eur, ktoré použije na rozšírenie produkcie elektromobilov v Neckarslume, kde má vznikať elektrická alternatíva A8, zatiaľ čo v Ingolstadte chce spustiť produkciu batériového modelu A2 (zrejme s dodatkom e-tron).

Ten má byť pre zmenu ekvivalentom štandardnej A3 i Q3 so spaľovacími motormi, ale zároveň nahradí aj súčasnú A1 a Q2, ktoré skončia v roku 2026 zrejme bez priamych nástupcov.

Spaľovacie motory ale budú pokračovať

Týmto však záchranný program Audi nekončí a navyše naberá tak trochu nečakaný smer. Automobilka už dávnejšie oznámila, že v roku 2026 predstaví posledný nový model so spaľovacími motormi (mala zrejme na mysli tretiu generáciu Q7), ktorý nechá na trhu do roku 2032 a ďalej už bude predávať len elektromobily.

Tento ambiciózny plán však dostal trhliny, pretože penetrácia trhu batériovými vozidlami prebieha výrazne pomalšie, ako automobilky dúfali. Audi preto oznámilo, že bude investovať vo výroby spaľovacích motorov aj po roku 2030!

Prehodnotíme plány o konci klasických motorov

Otázne samozrejme je, či automobilka udrží na trhu benzínové i naftové agregáty, alebo sa zbaví techniky TDI, ktorá môžu v niektorých potenciálnych zákazníkoch stále vyvolávať nepríjemné konotácie od čias aféry Dieselgate.

Generálny riaditeľ Audi Gernot Döllner v rámci výročnej prezentácie výsledkov potvrdil pokračujúci význam spaľovacích motorov a zdôraznil, že automobilka musí investovať do vývoja novej generácie hybridov. „Pozrieme sa na životnosť spaľovacích motorov na všetkých trhoch,“ informoval Döllner a dodal: „Rok 2032 sme ohlásili ako termín ich konca, to však musíme prehodnotiť.“

Dorazí nová generácia plug-in hybridov

Najnovším modelom s benzín-elektrickým pohonom sa stane nové Audi A5 s plug-in hybridom, ktorý by sme mali vidieť už v priebehu budúceho týždňa. A tento model je súčasťou rodiny až desiatky nových áut s týmto typom techniky, ktorý Nemci uvedú na trh ešte v tomto roku. Má ísť o A3, A6 a Q5 a tiež úplne novú generáciu Audi Q3. V nasledujúcich rokoch dorazí s dobíjacím hybridom Q7 i vlajková loď, ktorá zrejme ponesie označenie Q9.

Šéf automobilky tiež potvrdil, že spaľovacie motory v najnovších Audi budú v predaji ešte dlho po konci tejto dekády a firma je navyše pripravené predĺžiť ich životnosť, ak bude po nich dopyt a legislatíva to dovolí.

zdroj: Autocar, Audi