V r1996 Audi typom A3 vo svojom portfóliu vstúpilo do segmentu kompaktných prémiových áut čím sa pridalo k BMW Compact. Teraz prichádza III. generácia úspešného typu. Ide o auto plné inovácií vo všetkých oblastiach. Vo vývoji sú verzie s hybridným pohonom a alternatívnymi pohonmi ako stlačený zemný plyn a Audi e-gas. Ešte v roku 2012 sa začne predávať verzia so zvlášť účinným motorom 1.6 TDI, ktorý spotrebuje iba 3,8 litra nafty na 100 km, čo zodpovedá 99 g/km CO2.
Oproti predchádzajúcej generácii je nové Audi A3 až o 80 kg ľahšie. Podvozok je vyladený športovo-agilne. Pri asistenčných systémoch a systémoch infotainmentu nové Audi A3 definuje meradlá v segmente. Dizajn zvýrazňuje športový charakter, 3d model s dĺžkou 4,24 m má zväčšený rázvor, pri zhodnej dĺžke karosérie s predchodcom je sú teraz nápravy od seba na 2,60 m. Zadný stĺpik karosérie je sklonený ešte výraznejšie, skoro ako pri kupé. Na želanie sú k dispozícii bi-xenónové reflektory Xenon plus s dennými svetlami z LED; v takomto prípade sú aj zadné skupinové svetlá osadené svietiacimi diódami. Neskôr v ponuke pribudnú reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED, čo bude premiéra v segmente kompaktných automobilov.
Ľahká konštrukcia karosérie zaručuje, že nové Audi A3 1.4 TFSI má pohotovostnú hmotnosť iba 1.175 kg, čo je výrazne menej ako má konkurencia. Predné blatníky a kapota sú vyrobené z hliníka; na výrobu skeletu karosérie je použitý vysoký podiel ocele ultra vysokej pevnosti a tepelne vytvrdzovanej ocele.
Novo koncipovaný interiér Audi A3 sa vyznačuje horizontálnym členením s prístrojovým panelom zdanlivo sa vznášajúcim v priestore, zvlášť vysokou kvalitou materiálov a vypracovania, ako aj jasnou ergonómiou. Ďalšie štylistické lahôdky predstavujú štyri kruhové dýzy ventilácie podobne ako kedysi na type TT, elegantný ovládací panel sériovej klimatizácie a združený prístroj. Farbený displej informačného systému vodiča zobrazuje grafiky v detailných trojrozmerných (3D) obrazoch.
Ďalšou oblasťou techniky v ktorej nové Audi A3 demonštruje svoju rolu lídra sú nové, vysoko výkonné asistenčné systémy. Ponuka obsahuje tempomat adaptive cruise control na báze radaru, systémy Audi side assist a Audi active lane assist, rozoznávanie dopravných značiek, parkovací asistenčný systém a bezpečnostný systém Audi pre sense basic. Nijaký konkurenčný model neponúka porovnateľné portfólio.
Aj pri infotainmente, ktorý využíva inovatívnu modulárnu architektúru, existuje celá stavebnica komponentov. Patrí do nej aj Bang & Olufsen Sound System a navigačný systém MMI Navigation plus. Ako ideálny doplnok je k dispozícii systém Bluetooth-Autotelefon online s hotspotom WLAN. Tento systém umožňuje spolujazdcom prístup na internet počas jazdy; vodič má k dispozícii špeciálne služby online, združené pod ponukou Audi connect.
Nové Audi A3 prichádza na štart s troma novými štvorvalcovými motormi. Dve benzínové motory TFSI majú objem 1,4 a 1,8 litra, naftový motor TDI má objem 2 litre. Motory dosahujú výkony 90 kW (122 k), 132 kW (180 k) a 105 kW (143 k). Oproti predchádzajúcemu modelu sa spotreba nového Audi A3 znížila v priemere približne o 12 %, pri niektorých agregátoch je úspora ešte väčšia.
Motor 1.8 TFSI sa štandardne montuje so 7-stupňovou prevodovkou S tronic s dvoma spojkami; motory 1.4 TFSI a 2.0 TDI majú 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Vo všetkých prípadoch sú poháňané predné kolesá. Verzie s pohonom oboch náprav a ďalšie motory, medzi nimi agregát 1.4 TFSI s inovatívnu technológiou vypínania valcov cylinder on demand – budú nasledovať v priebehu najbližších mesiacov.
Podvozok nového Audi A3 spája športovosť jazdy s dobrým komfortom a suverénnou stabilitou. Základ pre to tvoria prepracované závesy kolies a presné hrebeňové riadenie s účinným elektromechanickým posilňovačom. Stabilizačný systém ESP je vybavený funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu – ktorá zlepšuje ovládateľnosť a jazdné vlastnosti pri rýchlej jazde v zákrute.
S príplatkovým systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select môže vodič ovplyvňovať funkciu dôležitých komponentov ako riadenie, charakteristika pedála akcelerátora, režim radenia prevodovky (pri prevodovke S tronic) v niekoľkých stupňoch. Systém ovplyvňuje aj charakteristiku adaptívnych tlmičov pruženia Audi magnetic ride, dodávaných na želanie. Formát kolies siaha od 16 do 18 palcov.
Nové Audi A3 sa bude dať objednať od jari, prvé vozidlá budú dodané zákazníkom v lete.