Medzinárodné autosalóny bojujú s obrovskou krízou. Mnohé z nich už ohlásili dvoj definitívny koniec, iné ohlásili zámer pretransformovať sa do výstav so širším záberom a niektoré zvolili vyčkávaciu taktiku, pričom by mali v roku 2021 znova otvoriť svoje brány. Ako sa však ukazuje, nič nie je isté, pretože sa do hry vložili aj samotné automobilky, z ktorých niektoré už dlhodobo zvažujú účasť na veľkých výstavách. Náklady s tým spojené neustále rastú a prínos účasti býva údajne často sporný. Pandémia koronavírusu navyše veci urýchlila a k online taktike nakoniec donútila aj výrobcov, ktorí s účasť na autosalónoch neplánovali nijako obmedziť. Práve uplynulé obdobie však ukázalo, že svetové premiéry dokážu automobilky zorganizovať za zlomok nákladov aj svojpomocne a žiadnych organizátorov veľkých výstav k tomu vlastne nepotrebujú.
Posledný klinec do rakvy
Ženevský autosalón patril svojím neutrálnym umiestnením (Švajčiarsko nie je materskou krajinou žiadnej globálnej značky), kompaktnosťou výstavných plôch a v neposlednom rade aj bohatou históriou k najprestížnejším svetovým autosalónom. Tento rok bol z pochopiteľných dôvodov zrušený (hoci na poslednú chvíľu, čo automobilkám spôsobilo nemalé finančné škody), no obrovské finančné straty s tým spojené spôsobili, že pre usporiadanie ročníka 2021 by organizátori museli požiadať o dotáciu. Ako sme už na Topspeed.sk písali, finančná pomoc však bola podmienená zorganizovaním autosalónu 2021, čo pri súčasnej situácii a neistote nie je zaručené. Ak by sa musel ročník 2021 nakoniec zrušiť, organizátor by musel všetky peniaze vrátiť. K ročníku 2021 sa navyše rezervovane postavilo aj niekoľko svetových automobiliek, ktoré odporúčali presunutie autosalóna až na rok 2022. Ako sa však zdá, nakoniec sa neuskutoční už ani ten. V hre je totiž ten najčernejší scenár.
Bankrot
Generálny riaditeľ autosalónu, Sandro Mesquita, naznačil, že pokiaľ sa situácia s dotáciami do semptembra 2020 nezmení, bude musieť vyhlásiť definitívny bankrot. Organizačný tím nemá peniaze a akciu už neudrží ani v núdzovom režime. Ak nájde organizácia Palexpo nového investora (organizuje viacero výstav, nie len autosalón), je možné, že autosalón v Ženeve prežije, zatiaľ však všetko nasvedčuje skôr scenáru s definitívnym bankrotom. A aj keby sa salón nakoniec v roku 2022 konal, otázne je, koľko automobiliek na účasť na ňom nakoniec „zlomia“. Mnohé totiž zistili, že virtuálne prezentácie noviniek ich v konečnom dôsledku stoja podstatne menej peňazí, než osobná účasť v Ženeve.
zdroj: La Tribune de Genéve