S autami je to rovnaké ako v muzike. Hlavne novým kapelám je veľmi proti srsti, keď im kritici, dídžeji, či moderátori verejne prisudzujú konkrétnu nálepku hudobného žánru. Pravda, mnohé skupiny hrajú tak rôznorodú zmes štýlov, nálad a rytmov, čím dokazujú svoju všestrannosť a talent, že naozaj nie je možné založiť ich spis do konkrétneho šuflíka. Automobilky svoj talent robiť všestrannejšie autá dokazujú ostatné dve desaťročia mašinami, ktoré tiež nemožno kategorizovať len v jednom segmente. A to je v poriadku. Treba si uvedomiť, že autá ani muzika tu nie sú pre škatule a priečinky, ale pre ľudí a pre pestrosť.
Jedným zo skvelých príkladov pestrosti a možností sú predĺžené verzie BMW radu 5. Žiaľ, určené len pre Čínu. Iste, v EÚ i v USA by dlhá päťka ohrozila kráľovskú sedmičku. A to je predsa z hľadiska kšeftu pre BMW nežiadúce. Čína je však celkom iná záležitosť. Iste, aj tam sa nájde mnoho zdatných a zámožných podnikateľov, ktorí si kúpia BMW radu 7. Ale prieskum potvrdil, že investovať do predĺženia päťky sa vyplatí ešte viac. A ja tomu tlieskam. BMW F10 je podľa mňa na bežné použitie najlepšie auto sveta. Je toho len veľmi veľmi málo čo BMW radu 7 ponúkne a BMW radu 5 nie. A ak jednym z hlavných rozdielov medzi oboma typmi bol priestor pre cestujúcich vzadu, BMW radu 5 Long tento problém rieši kráľovsky.
Nemám najmenší problém doslovne tu prekopírovať časti viet uvedených v oficiálnej tlačovej správe: Tento vskutku výnimočný automobil stanovuje nové štandardy estetiky, radosti z jazdy a komfortu v segmente prémiových business sedanov. Prostredníctvom svojho športového, zároveň však elegantného dizajnu, je nové BMW radu 5 s predĺženým rázvorom atraktívne z každého uhla pohľadu. Cestujúcich na zadných sedadlách rozmaznáva ozaj luxusným priestorom a inovatívnymi prvkami, typickými pre luxusnú triedu. Nové radové šesťvalce a bohatý arzenál technológií BMW EfficientDynamics sú zárukou špičkovej športovosti v kombinácii s trendy určujúcou hospodárnosťou. Sofistikovaná technológia podvozka garantuje podstatný pokrok tak v komforte jazdy, ako aj v dynamike handlingu.
Ja by som to písal menej škrobene a bezprostrednejšie, ale v zásade by som tomu nepriniesol žiadnu novú myšlienku. Poďme teda k faktom. Citlivo zvládnutý dizajn efektne maskuje predĺženie karosérie v rázvore až o 140 mm. Je až neuveriteľné ako celistvo a solídne dlhá päťka vyzerá. Akoby takto s rázvorom vyše 3130 mm bola navrhnutá. Pritom, s celkovou dĺžkou 5,04 metra je nové BMW radu 5 Sedan s dlhým rázvorom o 44 milimetrov dlhšie než predošlý predĺžený model.
BMW radu 5 Long je štandardne vybavené vysoko komfortným celistvým zadným sedadlom, vyvinutým špeciálne pre tento model. Špičkový komfort cestovania zaručia mnohé doplnky, napríklad štvorzónová automatická klimatizácia - jediná v tomto segmente, zábavný systém pre zadné sedadlá, chladnička či elektricky nastavovateľné slnečné clony na zadných bočných oknách, prípadne sklápací stolík v zadnej časti operadla predného pasažiera, teda súbor prvkov, ktoré u konkurencie nenájdete.
V ponuke sú len šesťvalcové verzie, čo je celkom logické. Štvorvalcové modely by už pre nárast pohotovostnej hmotnosti nedokázali dať autu dynamiku typickú pre túto značku. Osemvalec by auto zbytočne predražoval. V ponuke sú teda verzie 523i, 528i, 530d a 535 i. Špičkové BMW 535Li disponuje možnosťou individuálnej regulácie nastavení vozidla pomocou systému Dynamic Drive Control. Snáď netreba vôbec pripomínať, že BMW 5 Long má k dispozícii všetky prvky výbavy a systémy, ktoré výrobca ponúka pre klasické sedany. Na záver mi neostáva iné, než vyroniť slzu nad tým, že táto mimoriadne vydarená alternatíva k autám luxusnej triedy A8, 7, S a LS sa v Európe rovnako ako v prípade predošlej verzie BMW E60 Long neobjaví... :(