Či vaša jazda prebehne úplne hladko, závisí nielen od vášho jazdného štýlu, ale aj od samotnej prípravy auta pred cestou. „Absolútnym základom sú samozrejme kvalitné zimné pneumatiky. Tie sú napokon povinné zo zákona, a to v období od 1. novembra do 31. marca v prípade, že je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad či námraza alebo sa dá vzhľadom na počasie predpokladať, že také podmienky nastanú,“ podotýka Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, prevádzkujúcej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Šťastie praje pripraveným
Tým sa dostávame k ďalšiemu bodu – ešte predtým než vyrazíte, skontrolujte, ako sa má vyvíjať počasie a do auta si pre prípad potreby dajte aj deku, jedlo, pitie a samozrejme aj snehové reťaze. „Ak si do kufra preventívne naložíte aj štartovacie káble, budete mať istotu, že vás nezaskočí ani prípadný problém s autobatériou,“ radí Petr Vaněček. Batéria sa totiž vplyvom nízkych teplôt alebo dlhého státia rýchlo vybíja. Akumulátor udržíte vo forme pravidelnou dlhšou jazdou alebo nabíjačkou.
Keď sa jedného dňa prebudíte do bieleho rána, vyrazte k zaparkovanému autu čo najskôr a dajte si záležať na odprataní snehu a námrazy. Obmedzený výhľad má na svedomí množstvo nehôd, rovnako ako snehové či ľadové „čiapky“ na streche, ktoré môžu počas jazdy ohroziť iné autá, ale aj chodcov. Za zle očistené vozidlo vám navyše hrozí pokuta.
Aby vaše vozidlo trpelo čo najmenej zimným posypom soli a pôsobením snehu a vody, starajte sa oň a pravidelne ho umývajte, vrátane podvozku. Pozor však na mráz – pokiaľ sa teplota pohybuje pod mínus 5 °C, radšej umývanie odložte alebo auto poriadne zahrejte jazdou. Po umytí je vhodné vysušiť stierače, zámky a priestor dverí, aby neprimrzli.
Auto verzus sneh a ľad
Pri samotnej jazde berte do úvahy, že vozovka pokrytá vodou, snehom a v najhoršom prípade ľadom má podstatne dlhšiu brzdnú dráhu. Nechajte si preto skutočne bezpečný odstup od auta pred vami. So snehom sa spája aj nebezpečenstvo vzniku koľají. Ak sa v nich ocitnete, pamätajte, že pri ich prechádzaní môžete ľahko dostať šmyk a preto sa radšej držte v ich stope.
Klzká vozovka vás môže zaskočiť aj v prípade prudkého brzdenia. Pri ňom sa môžu zablokovať kolesá a auto môže dostať šmyk. „Hoci je dnes väčšina vozidiel vybavená ABS a k zablokovaniu kolies nedôjde, je bezpečnejšie jazdiť plynule a využívať brzdenie motorom, hlavne pri jazde z kopca. Riziko šmyku číha aj v zákrutách – recept, ako sa mu vyhnúť, znie: pred zákrutou spomaliť, zaradiť nižšiu rýchlosť a opatrne zabočiť,“ dodáva Petr Vaněček.
Istou výzvou sa môže pri snehovej pokrývke stať aj jazda do kopca. Aby ste na ňom neuviazli, vychádzajte ho pomaly a plynule. Keď sa to predsa len nepodarí a vy zostanete stáť, rozbehnúť sa smerom hore bude zrejme problém. Pomôžu vám s tým snehové reťaze alebo možnosť zísť späť na rovinu a skúsiť to znova.
Hoci by sme za volantom mali byť predvídaví, rozvážni a ohľaduplní po celý rok, v zhoršených zimných podmienkach to platí dvojnásobne. Ak zachováte v chladnom počasí aj chladnú hlavu, jazda zimnou krajinou vás nemusí zaskočiť.
zdroj: AAA Auto
foto: cz.depositphotos.com