Brzdenie

Zastavenie auta je v zime na zasneženej alebo klzkej vozovke veľmi tragické. Keď sa kolesá zablokujú, hoci máte ABS, a to kolesá mierne pretáča, auto pôjde pri zlých podmienkach ako na saniach. Aby ste skôr zastavili, používajte brzdnú silu motora. Brzdy sa snažte dávkovať tak, aby ste auto pribrzďovali, ale kolesá sa ešte nezablokovali. Ak vám už pedál kope, mierne ho povoľte... 

Vyhrabanie sa 

Ak je veľa snehu, alebo podklad klzký, môže byť rozbiehanie veľký problém. Ak už ste ostali visieť a pomoc je v nedohľadne, musíte improvizovať. Nohami odkopte sneh, pod kolesá nahádžte haluze, konáriky, alebo iných prírodných pomocníkov. Ak ani to nefunguje, asi budete musieť počkať na pomoc inej techniky alebo ľudskej sily. 

Nejazdite na doraz

Nejazdiť na doraz v sebe nesie veľa významov. Jednak si vždy nechávajte časovú rezervu a nikdy nejazdite na doraz s objemom paliva, alebo s objemom vylučovacej sústavy. Nikdy neviete, kde ostanete stáť... 

Očistite si poriadne auto

Nejazdite ako v tanku. Auto si poriadne odmecte a sklá oškrabte. Je jedno, že idete len pár kilometrov. Nezabudnite na svetlá a tabuľku s evidenčným číslom.

Buďte nápomocní...

Ak vám to možnosti dovoľujú, nebojte sa zastaviť a pomôcť človekovi v núdzi. Je úplne bežné, že niekto zapadne, alebo stiahne do priekopy. Ak už nemôžete zastaviť a pomôcť, tak ho aspoň upozornite, nech si na seba dá vodič vestu a trojuholník, ak tvorí prekážku. Ak máte auto s pohonom 4x4, často práve vy môžete byť záchranca...  

Skúška spojenia pneumatiky s cestou

Táto skúška spojenia je čisto informatívna. na prázdnej a prehľadnej ceste si skúste zabrzdiť, poprípade mierny vyhýbací manéver. Informatívna je preto, že na mieste, kde si to skúšate môžu byť podmienky iné, ako povedzme čo i len 100 metrov ďalej. 

Gumové rohože

Skvelý a praktický pomocník. Sneh z topánok totiž nikdy neoklepete dokonale. Nahromadená voda v textilných koberčekoch môže vytvárať vlhkosť, a tá môže spôsobovať orosenia skiel vozidiel. 

Rieky, jazerá sú nebezpečenstvo

Cesty v blízkosti vodných plôch vedia tiež výrazne ovplyvniť situáciu na priľahlej komunikácii. Môže za to vyššia vlhkosť. Rovnaký pozor aj na mostoch, pod ktorými ani nemusí byť voda...

Nehromžite furt...
Slováci sú asi historicky veľkí frfloši. S tým je spojené aj hromženie. V zime sa pravidelne hromží na cestárov. Jednoducho síl a prostriedkov nie je také množstvo, aby bolo možné všetky cesty udržiavať hneď a okamžite. Sú cesty s vyššou prioritou a cesty s nižšou prioritou. Navyše správcov komunikácii je tiež niekoľko, od NDS, cez SSC, RSC až po obce či súkromníkov. Jednoducho v zime musíte počítať s tým, že cesty budú horšie a keď sa niekde chcete dostať, musíte sa prispôsobiť aktuálnemu stavu. Navyše, policajti tiež nie sú všemohúci, preto v týchto prípadoch kontaktuje dispečingy zimnej údržby a nie linku 158.  

Nehromžite furt...

Slováci sú asi historicky veľkí frfloši. S tým je spojené aj hromženie. V zime sa pravidelne hromží na cestárov. Jednoducho síl a prostriedkov nie je také množstvo, aby bolo možné všetky cesty udržiavať hneď a okamžite. Sú cesty s vyššou prioritou a cesty s nižšou prioritou. Navyše správcov komunikácií je tiež niekoľko, od NDS, cez SSC, RSC až po obce či súkromníkov. Jednoducho v zime musíte počítať s tým, že cesty budú horšie a keď sa niekde chcete dostať, musíte sa prispôsobiť aktuálnemu stavu. Navyše, policajti a ani hasiči tiež nie sú všemohúci, preto v týchto prípadoch kontaktuje dispečingy zimnej údržby a nie linku 150 či 158.  
 

Foto: Shutterstock