Na prvý pohľad to môže znieť ako obohraná pesnička o tom, ako EÚ zasa útočí na SUV a v skutočnosti ide len o psa, ktorý šteká, ale nehryzie. Skutočnosť je však trochu iná a na európskej pôde sa skutočne dosť systematicky pripravuje legislatíva, ktorá určitým spôsobom obmedzí aktuálne trendy na trhu s novými autami. Rastúce predaje veľkých aj kompaktných SUV potrebuje európsky aparát zvrátiť v prospech efektívnejších a treba férovo dodať, že aj menších áut. A ako inak, než prostredníctvom obmedzení na strane výrobcov, aj samotných užívateľov. Život s SUV sa v konečnom dôsledku predraží. Spotrebitelia musia navyše do budúcna počítať s tým, že ani malé autá už nebudú tak dostupné ako kedysi. Opäť sa tak potvrdzuje už niekoľkokrát vyslovený predpoklad, že osobná mobilita vlastným autom bude o čosi drahšia.
SUV zvyšujú dopyt po rope. Zastavíme to
Ako uvádza oficiálny portál EÚ, v roku 2022 tvorili autá z kategórie SUV až 46 % z celkových predajov nových áut. Na tom by pochopiteľne nebolo nič zlé, ale len do momentu, keby tento fakt Medzinárodná agentúra pre energetiku nepretransformovala do informácie, že ich celkové emisie sa priblížili k miliarde ton CO2. A už je oheň na streche. Spotreba ropy v bežných segmentoch áut sa medziročne údajne takmer vôbec nezvýšila, no v segmente SUV spotreba medziročne narástla o pol milióna barelov denne, čo je vraj tretina celkového nárastu dopytu po rope (v rámci celého hospodárstva). Podľa Medzinárodnej agentúry pre energetiku spotrebuje dnešné SUV v priemere o 20 % ropy viac, než bežné stredne veľké auto.
SUV však už robia šarapatu aj medzi elektromobilmi. Ich podiel na celkových predajoch elektromobilov v roku 2022 prekročil hranicu 50 %. Trakčná batéria v elektrickom SUV má pritom priemerne až 500 kg a to je problém z hľadiska celkovej hmotnosti týchto áut. Čím sú totiž ťažšie, tým viac drahých surovín spotrebujú na výrobu vlastných batérií. A aby toho nebolo málo, produkujú viac pevných častíc z bŕzd a pneumatík. Ako sa nechala EÚ už dávnejšie počuť, Euro 7 zameraná aj na elektrické autá bude len prvým krokom. Nasledovať budú ďalšie reštrikcie a obmedzenia, ktoré by mali najmä menej majetných motoristov bezpečne nasmerovať k menším a energeticky úspornejším autám. O aké opatrenia konkrétne pôjde, zatiaľ nie je známe.
zdroj: Euractiv