Nepodceňujte stav pneumatík. Sú to jediné, čo spája auto s cestou.
Priznám sa, mám trochu paranoju. Často pozerám na autá pohybujúce sa okolo, resp. stojace na parkoviskách a všímam si letmo ich technický stav. A na pneumatiky mi padá zrak až veľmi často... Pri občasnom kupovaní auta to je ešte horšie. 7- a viac-ročné pneumatiky na 200- a viac-koňovom aute ničím výnimočným nie sú.
Pneumatiky pritom už dávno nie sú extrémne drahé. Typické rozmery, ako 205/55 R16 alebo 225/45 R17, sa dajú nové zohnať s prehľadom do 50 eur za kus. Ak vezmem do úvahy ekonomickú voľbu, s dobrým vzťahom cena/protihodnota. Iste, sú tu aj pneumatiky, ktoré v daných rozmeroch stoja 3x viac. Tie majú význam, ak jazdíte veľa, často sa ponáhľate, alebo máte radi športovú jazdu. Mimo sezóny sa pneumatiky dajú kúpiť o čosi lacnejšie, porovnajte si to. Nenabádam vás na kúpu super drahých pneumatík. Zlatou strednou voľbou na bežné jazdenie nikdy nič nepokazíte.
Z čosi vyše 700 áut bol počet osobných áut s dezénom pod 1,6 mm na Slovensku 10 kusov. V ČR z viac než 900 skúmaných len 2. Najviac zjazdené pneumatiky majú vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % tu jazdilo na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm.
Dostal som sa k číslam z realizovaného prieskumu v rámci v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow. Pri tom prieskume otestovali 1 635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR. Prieskum prebiehal počas apríla v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov), kde bol jeho odborným garantom BECEP (Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR). V Českej republike bol realizovaný v desiatich mestách pod odborným dohľadom BESIP-u (Oddelenia Ministerstva dopravy ČR koordinujúceho bezpečnosť cestnej premávky).
Ako to dopadlo?
Počet osobných áut, ktoré mali na letných pneu menej ako 1,6 mm, bolo na Slovensku 10 kusov. V ČR však len 2 autá. Počas tohtoročnej zimy najviac ojazdili pneumatiky na svojich vozidlách vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % tu jazdí na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm. Najmenej takýchto vozidiel bolo nameraných v Bratislavskom kraji, a to len niečo vyše 1 %. Celkovo na Slovensku počas prieskumu zaznamenali 25 vozidiel, ktoré nedosahovali 3 mm pri zimných pneumatikách. V susednej Českej republike je situácia podobná. V ČR je hranica 4 mm pre zimné pneu! Hodnotu 4 mm a menej malo 15 % z meraných vozidiel so zimnými pneumatikami.
Prieskum skúmal aj mieru opotrebovania pneumatík prednej a zadnej nápravy. Výsledky ukázali, že dezén sa zvykne ojazdiť približne rovnako, zaznamenaný bol len veľmi malý rozdiel. Rovnako v SR aj ČR bol podiel ojazdenejšej vzorky na prednej náprave 48 %, na zadnej 52 %. Najväčší nameraný rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými pneumatikami bol na Slovensku 9 mm. V Čechách len 6 mm.
Čo hrozí pri zjazdených a/alebo starých pneumatikách?
- Správanie auta ako na suchej, vlhkej, mokrej, či zmrznutej vozovke je výrazne horšie. Predlžuje sa brzda dráha, auto horšie reaguje, zvyšuje sa riziko aqauplaningu.
- Pri dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, rátajte s problémami zo strany poisťovne.
- Vozidlo je technicky nespôsobilé.
Odporúčanie:
- Letné odporúčané minimum: 3 mm.
- Zimné odporúčané minimum: 4 mm.
- Zákonné minimum v lete: 1,6 mm.
- Zákonné minimum v zime: 3 mm.
Zdroj: motofocus.sk
Foto: blog.motorparts.ie