V časoch zlacňovania ropy slovenské pumpy s poklesom cien váhali. Pri zdražovaní reagujú okamžite.
Analýza odhalila aj ďalší známy fakt. Palivá sú u nás najdrahšie v regióne a nie je to spôsobené len vysokými spotrebnými daňami. V prípade benzínu aj nafty sú ich ceny vyššie aj po odstránení nepriamych daní. Mohlo by sa zdať, že danú situáciu spôsobuje riedka sieť čerpacích staníc. V Česku ich je trikrát viac. Ani to však nie je pravda. V prepočte na množstvo áut, ktoré po našich cestách jazdia sme na tom rovnako. Na jednu pumpu pripadá zhruba 2000 áut. V Poľsku je to 2700, v Rakúsku napríklad 1750.
V rámci okolitých krajín máme najdrahšie palivá a naši pumpári najdlhšie čakajú so zlacňovaním. Na druhej strane však zdražovanie sa na cenách prejaví takmer okamžite.
S daňami či bez nich. V okolí máme najdrahšie palivá.
Kto za to teda môže?
Vysoká koncentrácia trhu? Slovnaft, OMV a Shell ovládajú dokopy 40 % čerpacích staníc. Potom, ako Slovnaft odkúpil Agip toto číslo narástlo takmer k 50 %. V Maďarsku je koncentrácia ešte vyššia. Vinník je teda opäť neznámy, keďže Protimonopolný úrad nedávno nezistil žiadne manipulácie a nič nevyriešil ani minister hospodárstva Pavol Pavlis počas rozhovorov so Slovnaftom.
Faktom teda aj naďalej ostáva len to, že v prípade zdražovania ropy letia ceny na pumpách smerom hore takmer okamžite. Ak ceny vstupov a teda najmä ropy zdražia o euro, okamžité zdraženie znamená 11 centov. V prípade, že vstupy o rovnakú sumu zlacnejú, zníženie cien sa neprejaví takmer vôbec. IFP odporúča lepšiu kontrolu distribučného. My vodiči budeme za ten čas tankovať najdrahšie v regióne aj naďalej. Ak môžete, tankujte radšej v zahraničí!
Zdroj: finance.gov.sk
Prečítajte si aj: NETANKUJTE V SR! Naftu a benzín máme drahé s daňou aj bez nej! Zlacňovanie asi končí