Inšpirovali sa Českom?
„Som jasne proti zelenému, klimatickému náboženstvu, ktorého evanjelium je o maximálke 100 kilometrov za hodinu,“ nechal sa počuť dolnorakúsky šéf Slobodnej strany Rakúska (FPÖ) Udo Landbauer.
Priškrtenie rýchlosti motoristov by vraj bolo "krokom späť do doby kamennej v dopravnej politike a ničím iným ako útokom na slobodu vodičov a dochádzajúcich za prácou". Namiesto "slimačieho" tempa podľa neho Rakúsko potrebuje rýchle a bezpečné spojenia jednotlivých miest, ako aj rozšírenie železníc a cestnej siete.
Landbauer sa navyše rozhodol ísť aj priamo do útoku, keď vyzval na zvýšenie maximálnej rýchlosti z dnešných 130 kilometrov za hodinu. Podľa zástupcu rakúskych Slobodných by malo platiť obmedzenie na 150 km/h. Tento limit by mal byť uplatnený všade tam, kde to bezpečnosť cestnej premávky dovolí. Pri tomto názore sa dá pozorovať istá paralela s Českom, ktoré prijalo rovnaké pravidlo - najvyššiu povolenú rýchlosť na rýchlych cestách sa síce rozhodlo zvýšiť, no len na vybraných úsekoch a nie plošne. Niečo podobné navyše chystá aj Taliansko.
Iniciatíva si však v Rakúsku vyslúžila kritiku (nielen) od strany Zelených. „V časoch klimatickej krízy a tiež z dôvodu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky musí byť tento návrh jednoznačne zamietnutý,“ povedala Olga Voglauer zo strany Zelených.
Je otázne, do akej miery je dnes v Rakúsku problémom najvyššia dovolená rýchlosť na diaľniciach, keď sa na vec pozeráme z hľadiska bezpečnosti. Podľa oficiálnych štatistík došlo v roku 2022 v rámci rakúskej siete diaľnic a rýchlostných ciest k 34 úmrtiam a 3 058 zraneniam. Viac ako polovica všetkých nehôd, pri ktorých došlo ku zraneniu osôb, a viac ako 40 percent všetkých nehôd so smrteľnými následkami sa však udeje na úsekoch diaľnice, kde je povolená rýchlosť dokonca nižšia ako 130 km/h.
Odpovedalo 1961 ľudí
Zdroj: Heute.at / foto: cz.depositphotos.com