Spory okolo doplatkov za R3 utlmili stavebné práce
Pri dôvodoch meškania sa špekulovalo o tom, že stavebné firmy a štát sa nevedeli dohodnúť na tom, o koľko sa má zvýšiť cena novej rýchlej cesty stavanej v polovičnom profile. To malo zapríčiniť utlmenie stavebných práce.
Pôvodne mal pritom štát zaplatiť za novú rýchlostnú cestu Tvrdošín - Nižná 62 miliónov eur. Niektorí experti dvíhali už skôr varovný prst s tým, že takáto suma nebola realistická. To sa napokon v praxi aj potvrdilo. Štát odklepol dodatok, v rámci ktorého zaplatí 9 miliónov eur navyše.
Zdražovanie možno výrazným spôsobom pripísať na vrub tomu, že posledné roky boli poznačené vysokou infláciou. Konzorcium okolo firmy Hochtief nebolo schopné R3ku za dohodnutých cenových podmienok dostavať.
Stihnú to do konca roka? Je to otázne
Najvyšší predstavitelia ministerstva dopravy sľubovali, že obchvat Tvrdošína na Orave dokončia do konca roku. Aj tento termín sa však môže ukázať ako nesplniteľný, keďže mnohé časti novej cesty naďalej nie sú ani zďaleka hotové.
Výstavbu rýchlostnej cesty zdržali aj medializované problémy s podložím a geológiou. Miestni obyvatelia už novú diaľnicu, resp. rýchlostnú cestu na Orave v smere do susedného Poľska túžobne očakávajú. Má odkloniť kamiónovú dopravu, ktorej je v regióne čoraz viac. Zároveň je nová cesta R3 Tvrdošín - Nižná s dĺžkou 5,6 kilometra kľúčovou správou pre tamojších zamestnávateľov.
Zdroj: Hospodárske noviny / foto: Skanska