Aby nedošlo k omylu. Technicky spaľovacie motory od roku 2035 zákaz nemali. Pravidlá však boli nastavené tak, že by sa nesmeli predávať nové autá produkujúce pri prevádzke CO2. Čo by fakticky bol koniec pre klasické pohonné jednotky.

Politici navyše nebrali do úvahy fakt, že aj batériové vozidlá môžu byť špinavé, ak nabíjate elektrinou z uhoľnej elektrárne (ak teda vynecháme ich záťaž pri výrobe) a tiež nechceli počuť nič o syntetických palivách, ktoré dokážu znížiť emisie CO2 od 70 do 100 percent, a nemusia byť nutne drahé, ako dokazuje napríklad HVO.

To sú paradoxy... alebo až faloš?

Práve posledná poznámka je aktuálne predmetom spomínanej revízie Európskej ľudovej strany, po voľbách so 188 mandátmi najväčšej frakcie v europarlamente z celkového počtu 720 zákonodarcov. Paradoxné na tom je, že ich členom je tiež doterajšia šéfka Európskej komisie (na úvodnej fotke), ktorá vyššie uvedený „zákaz“ vlani presadzovala a zaviedla.

Von der Leyenová by rada viedla EK aj po voľbách. Preto je zrazu ochotná ustúpiť novým podmienkam, ktoré EPP momentálne preberá v Portugalsku. Zrazu je "ekológia" druhoradá, keď ide o osobné záujmy a ciele...

Spaľovacie motory by MOHLI ísť ďalej

Jednou z priorít je práve „revízia pravidiel znižovania emisií CO2 pre nové osobné a dodávkové vozidlá s cieľom umožniť predaj alternatívnych palív s nulovými emisiami po roku 2035". Inak povedané, majú byť jasne nastavené pravidlá pre syntetické palivá pre spaľovacie motory.

Syntetické palivo sa pritom spomína aj v pôvodných obmedzeniach, ale ich možné nasadenie bolo popísané veľmi vágne. Mnohí preto upozorňovali, že ide o ústupok určený na zalepenie úst všetkým, ktorí nesúhlasia so „zákazom“ spaľovacích motorov, ktorý ale v prospech klasických agregátov nikdy nemal byť uplatnený.

Čo by to znamenalo a ktorá technológia by mala vyzametanú cestu, asi nemusíme zdôrazňovať. Od teraz však majú byť syntetické palivá, respektíve alternatívne pohony jasne zakotvenou možnosťou.

To ešte neznamená, že po roku 2035 určite budeme mať nové autá so spaľovacími motormi. Ak sa nejaká automobilka rozhodne vyradiť ich z ponuky, je to jej vec. Rovnako však budú mať firmy možnosť ísť cestou výroby vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré budú jazdiť napríklad na vodík, spomínané HVO či iné biopalivá, respektíve čistú syntetiku. Skrátka technologická pluralita... ale bez fosílnych palív.

Dočkáme sa?

Pochopiteľne musíme zdôrazniť, že zatiaľ hovoríme o „návrhu“ EPP a „revízii“. Aby vyššie uvedené platilo, musí byť dokument prijatý a presadený v europarlamente, takže na definitívny výsledok si ešte počkáme.