Za obchvat Prešova platí štát viac peňazí

Jeden dodatok za 8 miliónov eur týkajúci sa juhozápadného obchvatu Prešova (diaľnica D1) a ďalší 13-miliónový dodatok za výstavbu severného obchvatu Prešova (rýchlostna cesta R4), teda konkrétne jeho prvej časti.

V oboch prípadoch ide o diaľnice, ktoré už odovzdali do užívania motoristom. Tretí úsek obchvatu Prešova – konkrétne druhá fáza severného obchvatu PO – je momentálne vo výstavbe. Ak by ste sa čudovali, prečo prichádzajú dodatky na zaplatenie peňazí navyše práve teraz, nejde zas o nič extrémne nezvyčajné. Výstavba diaľnic je komplexná téma a k zmenám projektov dochádza aj „za pochodu“ po dohodnutí pôvodnej ceny.

Dôvody bývajú rôzne. V uvedených prípadoch išlo napríklad o predlžovanie záručnej lehoty mosta, zmenu technológického riešenia tunela či nepriaznivú geológiu, informuje denník Hospodárske noviny.

Ako odhadli HN, dokopy by mohol vyjsť obchvat Prešova a jeho tri úseky na 860 miliónov eur, čím sa z celkového hľadiska zaradí k cenovo najnákladnejším, doteraz postaveným rýchlym cestám na Slovensku (hoci stále nepredbehol obchvat Žiliny). Vychádza to tak zo zjednodušeného prepočtu ceny na kilometer diaľnice, ktorý však neberie do úvahy mnohé špecifiká stavebných projektov, geologické odlišnosti a ďalšie vstupné parametre, z ktorých vychádza konečná cena diaľnic.

Zdroj: Hospodárske noviny / foto: NDS