Mnohí vodiči pravdepodobne poznajú ten pocit: práve ste natankovali, no o 1-2 dni neskôr je cena palív lacnejšia. Napríklad v Nemecku je riziko ešte väčšie, keďže ceny na čerpačkách sa tu bežne menia aj niekoľkokrát počas dňa - najdrahšie spravidla motoristi tankujú ráno okolo 7. hodiny a najlacnejšie naopak večer.

Na Slovensku badať rozdiely na pumpách najmä v týždňových intervaloch, respektíve s odstupom viacerých dní.

Ceny palív by sa v budúcnosti mohli meniť častejšie a automatizovane. Čerpacie stanice v zahraničí začínajú najnovšie pracovať so softvérom, ktorý na výpočet cenoviek tankovania využíva umelú inteligenciu.

Konkrétne s ním experimentujú vo Švajčiarsku a tamojšia sieť čerpacích staníc Migrol testuje takýto nový prístup ku cenotvorbe.

Stroj na zvyšovanie zisku?

Ako píše portál Merkur.de, program využíva údaje o zákazníkoch na to, aby dokázal vyhodnotiť dôležité trendy a prinášal zákaznícky orientované ceny. Aj keď firmy hovoria o ceny stanovených efektívne a atraktívne, spravidla ide o snahu maximalizovať zisk. Štúdia z Nemecka ukázala, že softvér využívajúci umelú inteligenciu zvyšuje marže prevádzkovateľov čerpačiek.

"Úrady zodpovedné za hospodársku súťaž musia začať chápať, čo sa tu deje," uviedol Stefan Meierhans, švajčiarsky politik, v ktorého zodpovednosti je aj cenový dohľad.

Odborníci sa zároveň obávajú, že algoritmy softvéru môže byť zneužité na uzatváranie akýchsi tichých dohôd, ktoré bude prakticky nemožné dokázať.

Zdroj: Merkur.de / foto: cz.depositphotos.com