Na novej regulácii spaľovákov z Bruselu stále nepanuje na Slovensku zhoda a z politických strán je proti najmä SaS. Tá vyčíta štátnemu tajomníkovi ministerstva životného prostredia, že za našu krajinu zákaz spaľovákov podporil, a to aj napriek úplne inému záveru výboru slovenského parlamentu zodpovedného za európske otázky. Výbor totiž rozhodol, že Slovensko sa má postaviť proti zákazu.
Ivan Mikloš v komentári pre denník SME uvádza, že spor nevie posúdiť z právneho hľadiska, no nesúhlasí so stranou SaS v celkovom názore na túto problematiku a pripomína, že názor zmenil len nedávno. „Ešte pred pár týždňami som si v zásade myslel to isté, čo dnes hlása Sulík. Rozhodnutie EÚ ohľadom roku 2035 sa mi nepáčilo a nepovažoval som ho za rozumné,“ opisuje expolitik.
Mikloš si však vraj naštudoval viac o téme a zúčastnil sa odborných prezentácií, na základe ktorých svoj postoj zmenil. Prekvapilo ho vraj, že automobilový priemysel sa voči zákazu spaľovacích motorov nijak nebúri. Samotné automobilky sú si vedomé toho, že celá transformácia je v takom pokročilom štádiu, že už niet inej cesty ako v nej pokračovať.
„Pre nás sú elektrické autá spojené najmä so značkou Tesla, ktorá ich vyrába od roku 2008, ale skutočným svetovým lídrom elektromobility sa medzitým stali čínske firmy,“ pokračuje exminister financií Mikloš s tým, že práve Slovensko a naše automobilky môže Čína do veľkej miery ohroziť.
Ivan Mikloš varuje pred náskokom čínskych firiem vo svete elektromobility.
Čína vo vedúcom postavení
Mikloš pripomína, že Čína produkuje 60 % automobilových batérií a jej firmy majú v tejto oblasti bohaté zastúpenie. Platí, že čínsky výrobca BYD dokázal vlani vyprodukovať najviac elektrických áut, ak nepočítame americkú Teslu. Čo sa týka plug-in hybridov, tu porazil BYD všetku konkurenciu a obsadil celosvetovo prvú priečku.
„Čínske elektrické autá nie sú z hľadiska kvality, technickej a technologickej úrovne pod, ale skôr nad úrovňou iných svetových značiek. Oproti nim má Čína nižšie mzdové náklady, obrovský domáci trh, žiadne starosti a náklady s konverziou tovární na spaľovacie motory a žiadnych odborárov za chrbtom. Navyše, aj Čína prijala analogické politické rozhodnutie ako EÚ a od roku 2035 v nej nebude možné registrovať nové autá so spaľovacími motormi,“ porovnáva Mikloš Čínu s Európou.
Expolitik vidí problém s elektromobilmi viac u nás doma v Bratislave ako na strane EÚ. Podľa Mikloša musia slovenské automobilky zvládnuť prechod na elektromobilitu, inak môžeme dopadnúť ako krajina zle. Potrebné k tomu bude pripraviť podnikateľské a investičné prostredie a sústrediť sa na budovanie infraštruktúry vrátane nabíjačiek. Nuž a v tomto ohľade zatiaľ Slovensko neurobilo takmer nič, uzatvára ekonóm Mikloš.
Zdroj: Sme.sk