JanoNR
06.06.23 12:07
D
Napísal som, že za 34 rokov slobody a demokracie, ktorá nastala po 41 rokoch trvania komunistickej totality v Československu, je čas začať porovnávať. Totalitné Československo vyrábalo zlé osobné autá Škodovky, vraj to boli šroty a Nemci vyrábali oveľa lepšie autá.
Tak na porovnanie:
Malá 15 milónová krajina za socializmu vyrábala osobné autá-škodovky. Vyrábala dodávkové autá- tísic-dveto-trojky. Vyrábala ľahké nákladné autá Avia, Praga. Vyrábala väčšie a veľké nákladné autá Liaz a Tatra. Tieto značky na našich cestách dominovali, navyše sa osobné a nákladné autá vyvážali do zahraničia. Na nákladné autá sme vyrábali nástavby ako bágre, vysokozdvižné plošiny atď. Na ťažké nákladné autá sme vyrábali prívesy a návesy, chladiace návesy. Vyrábali sme veľké množstvo nákladných automobilov pre armádu, celkovo pre armádu sme vyrábali veľké množstvo automobilovej techniky. Nákladné autá a aj veľa stavebnej techniky bola plne porovnatelná so západným Nemeckom.
Československo v rovnakom čase dokázalo vyrábať malé športové bezmotorové a motorové lietadlá. Bezmotorové Blaníky a akrobatické Zlíny boli svetová špička. Navyše sme vyrábali menšie dopravné dvojmotorové lietadlá, ktoré boli tiež svetovo porovnatelné. Vyrábali sme ľahké cvičné vojenské lietadlá Delfín a Albatros, ktoré boli celosvetovo špičkové.
Vyrábali sme traktory, v tom sme boli svetová špička, naše staré Zetory dodnes vidím u škandinávskych sedliakov. Vyrábali sme stavebnú techniku, poľnohospodársku techniku. Mali sme vysoko rozvinuté strojárstvo, lebo automobilovú a leteckú techniku sme nielen vyrábali, ale aj vyvíjali. Zabudol som na autobusy. V tom čase v Československu iné autobusy ako československé nejazdili, okrem kĺbových, ktoré vyrábali Maďari.
Vyrábali sme vlastné rušne, československé lodenice stavali dobré riečne a aj riečno-námorné lode.
Československo za socializmu vlastnými silami vyvíjalo a vyrábalo skoro všetku dopravnú techniku. Veľa z nej bolo špičkovej aj v porovnaní s Nemeckom. Podľa mňa to bol mimoriadny výkon. Dehonestovať ho porovnávaním škodovky s golfom, alebo mercedesom nieje správne.
Československo malo vysoko rozvinuté strojárstvo, okrem automobilovej techniky sme vyrábali strojársku techniku, sústruhy, lisy atď. Stavali sme vlastné elektrárne, na stavbu ciest sme nepotrebovali zahraničné firmy, ako teraz. Potraviny sme vyvážali, dnes sme silno nesebestačný.
Lacné, hromadné bývanie, opovrhované socialistické činžiaky- králikárne, postavené v sedemdesiatich rokoch sú dnes pre vnukov a vnučky tých, ktorým socializmus poskytol lacné bývanie finančne nedosiahnutelné. Za socializmu sa Československo plne elektrizovalo, dnes máme problém udržať v prevádzke staré elektrické stožiare, transformátory a postaviť pár nových. Pochybujem že zvládneme prechod na elektromobilizmus. Skoro všetka cestná a železničná sieť, ktorá dnes existuje bola postavená za socializmu. Zásobovanie pitnou vodou, skoro všetko postavené za socializmu.
Keď to porovnám s dneškom, nechápem ako sme to mohli dokázať. Dnes sme len montážna dielňa, výrobca súčiastok a dodávatel lacnej pracovnej sily pre Nemecko. Za prvých 15 rokov slobody sme lacno zahraničným špekulantom predali všetko, čo sme v Československu za 41 rokov vytvorili.
Československo po páde komunistov nemalo zahraničný dlh, naopak zahraničie dlžilo nám. Porovnajte si to s obludným zahraničným dlhom aký máme teraz.
Kto ešte dnes nadáva na komunistov, mal by sa zamyslieť aj nad dnešnou dobou a tým čo sme za 31 rokov slobody dokázali.
Odpovedať