Dnes ráno, 9.45 h, na Veľkonočný pondelok zomrel vo veku 88 rokov pápež František, uviedol kamerlengo kardinál Kevin Ferrell.
Vlastným menom Jorge Mario Bergoglio nastúpil do úradu v roku 2013 a bol okrem iného známy aj tým, že sa cestám v takzvaných papamobiloch podľa možností vyhýbal. Tvrdí sa o ňom, že často radšej chodil pešo a po Vatikáne väčšinou jazdil v skromných autách, napríklad vo Forde Focus či starom Renaulte 4 TL.
Po Dubline v Rapide
Známa je tiež jeho návšteva írskeho Dublinu, kde využil takmer sériovú modrú Škodu Rapid Spaceback. Jej úpravy spočívali v inštalácii dodatočnej lakťovej opierky, držiaku na prednom blatníku pre vatikánsku vlajku a hovorí sa, že auto malo tiež sklá vystužené špeciálnymi fóliami.
Pokiaľ ide o tradičné uzatvorené nepriestrelné papamobily, František ich ironicky popisoval ako konzervy pre sardinky, a aj z tohto je zrejmé, že ich nemal príliš v láske.
Na Slovensku v českom aute
Aj preto automobilky po dohode s Vatikánom upravovali jeho reprezentatívne vozidlá tak, aby boli vo väčšine prípadov v zadnej časti otvorené. Platí to pre špeciály Jeep Wrangler či Hyundai Santa Fe.
Pravdepodobne k najznámejším papamobilom patrí elektrická Škoda Enyaq, ktorú pápež František využíval pri návšteve Slovenska. Česká automobilka mu vtedy na mieru pripravila čierny batériový crossover s tradičným evidenčným číslom SCV 1 (Status Civitatis Vaticanae).
Írske zastúpenie Škody podarovalo Františkovi okrem iného aj tento upravený Karoq.
Františkov Enayq iV mal opäť inštalované chrómovaný držiak na vlajku, štandardné tónované okná nahradilo priehľadné sklo, aby ho bolo na pápeža pri jazde vidieť a na spätných zrkadlách sa objavilo oficiálne logo spojené s jeho návštevou Slovenska.
Pápež v Lambe?
Nezabudnuteľný bol tiež dar od Lamborghini v podobe špeciálne upraveného športového modelu Huracán vo verzii s pohonom zadných kolies. Tento stroj lakovaný v bielom odtieni Bianco Monocerus doplnenom žltými pruhmi vo farbe Giallo Tiberino (ako pocta vatikánskej vlajke) pochopiteľne nebol určený na to, aby sa v ňom pápež vozil. Po podpise na prednú kapotu bolo vozidlo prostredníctvom aukčného domu RM Sotheby's v máji 2018 vydražené a výťažok bol venovaný pápežskej nadácii s názvom Aiuto alla Chiesa che Soffre.
Na baterky
Vôbec posledný papamobil poslal Františkovi najčastejší dodávateľ týchto automobilov, značka Mercedes. Nemecký výrobca posiela pápežom vozidlá už od roku 1930, konkrétne model Nürburg 460 Pullman a získal ho Pius XI.
Dnes zosnulý pápež vlani dostal pre zmenu ručne vyrobený papamobil triedy G 580 with EQ Technology, inak povedané prvé elektrické terénne Géčko so štyrmi elektrmotormi a upravenými redukčnými (v podstate plazivými) prevodmi, aby sa auto mohlo pohybovať vpred nízkymi rýchlosťami.
Aj najnovší papamobil mal odstránené nepriestrelné akvárium. Tak ako si František prial, aj toto vozidlo bolo plne otvorené a centrálne umiestnené kreslo v zadnej časti otvorenej korby kryla len pevná demontovateľná strecha, ktorá slúžila len v daždi či pri zhoršených klimatických podmienkach.
zdroj: Škoda, Mercedes, Lamborghini