Zostatková hodnota elektromobilov je stále viac a viac diskutovanou témou. S ich pribúdajúcim množstvom v prevádzke sa nimi totiž začína plniť aj trh s jazdenými vozidlami, ktorý naplno odhaľuje realitu súvisiacu s poklesom ich hodnoty. Ako sa ukazuje, logicky sú na tom najhoršie ich prvé generácie, proti ktorým hrá hneď niekoľko negatívnych faktorov. Najvýraznejšími sú ich vek a do určitej miery aj počet najazdených kilometrov poukazujúci na počet nabíjacích cyklov trakčných akumulátorov. Práve ich kondícia rozhoduje o tom, či má vôbec zmysel ojazdené elektrické auto kupovať. Ako však upozorňujú viacerí odborníci, kritickým je často malý dojazd starších elektromobilov.
Kúpy ich len hlupák
„Za súčasných okolností nikto so zdravým rozumom po ojazdenom elektromobile nesiahne,“ tvrdo hodnotí situáciu Andreas Radics z nemeckej konzultačnej agentúry Berylls. Poukazuje pritom na fakt, že ojazdené elektrické autá musia byť výrazne lacnejšie, než ich nové ekvivalenty, čo je pri prvých generáciách elektrických áut probém. Boli totiž extrémne drahé, ich predaj ešte často nepodporovali žiadne dotácie a dnes sú ich technické parametre násobne horšie ako pri súčasnej generácii áut. Z ich pôvodného biedneho dojazdu sa navyše rokmi stal ešte menší, takže by museli byť veľmi lacné, aby po nich niekto vôbec siahol.
S podobným tvrdením prichádza aj analytická spoločnosť Bähr & Fess Forecasts. Tá je konkrétnejšia a tvrdí, že pri malých elektrických trojičkách VW e-up!, Škoda Citigo iV a Seat Mii klesne ich hodnota za 5 rokov na 30 % pôvodnej ceny. Majiteľ tak príde o celých 70 % hodnoty. Ostatné elektrické autá sú na tom dokonca ešte horšie. Automobilwoche zasa uvádza príklad BMW i3 z roku 2013. Kým vraj pôvodne stálo 35 000 eur, dnes ho vedia zákazníci s podstatne lepšími parametrami ako nové kúpiť za 30 000 eur (aj s bonusmi, príklad je z Nemecka). Výsledkom je, že troj, či štvorročné kusy dnes majú sotva polovicu pôvodnej hodnoty. Odborníci uznávajú, že postupom času sa situácia trochu stabilizuje, prepad hodnoty elektrických áut však bude vždy výraznejší, než na aký sme boli zvyknutí pri autách so spaľovacími motormi. Tie sa naopak zastabilizovali, v niektorých prípadoch ich zostatková hodnota v čase dokonca mierne rastie. Ide najmä o modely, ktoré už z trhu definitívne zmizli a nie je za ne náhrada. Automobilwoche poukazuje aj na fakt, že v Nemecku tak zatracované naftové autá si dnes držia hodnotu lepšie, než vozidlá s modernejšími „ekologickými“ technológiami. „Ak chcete auto, ktoré stratí na hodnote najmenej, kúpte si väčšie naftové auto alebo nejaký malý benzínový model,“ dopĺňa Dieter Fess z Bähr & Fess Forecasts.
zdroj: Reuters, Berylls, Automobilwoche, Bähr & Fess Forecasts