Aj keď už existujú modely za menej ako 30 000 eur, mnohí zákazníci sa stále cítia neisto v súvislosti s vysokými obstarávacími nákladmi. Navyše, ponuka cenovo dostupných malých vozidiel je obmedzená. To je ešte výraznejšie vidieť, odkedy skončila v Nemecku štátna podpora na nákup nových elektromobilov.
Na to poukazuje aj Helena Wisbert, nemecká odborníčka z Centra pre automobilový výskum: "Zrušenie ekologického bonusu pre podnikateľov aj pre súkromných zákazníkov nebolo správne." Cieľom vlády v Nemecku je dosiahnuť 15 miliónov elektromobilov na nemeckých cestách do roku 2030. Realita tomu však nenasvedčuje.
V auguste 2023, krátko pred skončením ekologického bonusu ako dotácií na elektroautá pre firemných zákazníkov, sa ešte posledný raz narýchlo zvýšili registrácie. Práve vtedy bolo zaznamenaných viac ako 86 000 nových registrácií elektromobilov: „Takmer každé tretie novoregistrované auto v Nemecku bolo elektromobilom,“ zdôrazňujú experti na mobilitu zo spoločnosti EY.
Odvtedy to ide s elektromobilmi v Nemecku dolu vodou. „Odkedy v Nemecku už neexistuje ekologický bonus – ani pre štátnych, ani pre firemných zákazníkov – podiel novo registrovaných elektromobilov v Nemecku sa stabilizoval na výrazne nižších úrovniach: v rozmedzí medzi 10,5 a 14,6 percenta.“
Ani neraz zaujímavé zľavy od výrobcov a znížené ceny nič nezmenili. Skutočnosť, že opäť prichádza výraznejšia štátna podpora elektromobilov, považuje Helena Wisbert za správny krok: „Nárast elektromobility je stále veľmi závislý od podpory, ako ukazuje vývoj predajných čísel elektromobilov v medzinárodnom porovnaní. Na trhoch, kde sa poskytujú podporné schémy, ako sú daňové úľavy, stúpajú aj čísla registrácií.“
Napriek tomu sa nové daňové úľavy nedajú porovnať so zrušenými dotáciami na elektromobily: „Môžeme očakávať mierny nárast dopytu, ktorý však zostane pod úrovňou vplyvu pôvodného ekologického bonusu, keďže z neho profitovali ako súkromní, tak aj podnikateľskí zákazníci,“ vysvetľuje Wisbert.
Aká bude budúcnosť Volkswagenu?
To, že daňové úľavy na elektromobily ako služobné vozidlá prichádzajú v rovnakom čase, ako boli oznámené úsporné plány Volkswagenu, podľa Centra automobilového výskumu nie je náhoda. Načasovanie predstavenia vládnych plánov môže byť dokonca rovno reakciou na avizované úsporné opatrenia Volkswagenu.
Aj VW ako popredný nemecký automobilový výrobca čelí nedostatku dopytu na trhu s elektromobilmi: koncern už začiatkom júla oznámil, že pre nízky dopyt po luxusnom elektromobile Audi Q8 e-tron prehodnotí budúcnosť závodu Audi v Bruseli. Na začiatku tohto týždňa najväčší nemecký automobilový výrobca oznámil, že ešte viac zatlačí na úsporné opatrenia.
Zdroj: Tagesschau.de