Urobil som si prieskum

Ak počas odpočtu dôjde k zmene signálneho plánu, napríklad zmení sa dĺžka zeleného signálu v priečnom smere, tak číselný údaj poskočí na novo vypočítanú hodnotu. V niektorých štátoch USA bol žltý signál nahradený číselnou informáciou odpočtu blížiacej sa zmeny v sekundách. Na Slovensku som si robil prieskum v porovnávaní ako sa správajú účastníci cestnej premávky v križovatke s odpočtom a bez odpočtu času zmeny signálu na semaforoch.

Moje zistenia sú nasledovné:

Červený signál a odpočet:

Pri signalizácii bez odpočtu sa stáva, že vodič pozerá na červený signál a čaká kedy sa konečne zmení. Keď je to už dlho, tak sa na chvíľku pozrie inam a práve vtedy dôjde k zmene, o ktorej nevie. Často sa to stáva keď je semafor umiestnený na konštrukcii nad jazdným pruhom a stopčiara je moc blízko. Ak vodič chce vidieť na semafor, tak musí mať krk vykrútený v neprirodzenej polohe.  Zvyčajne sa vodič zbadá po dvoch až troch sekundách, niekedy aj viac, keď vozidlá vo vedľajšom jazdnom pruhu už idú alebo niekto zatrúbi. Výsledkom je neskorý štart do križovatky, s následkom, že križovatkou na signál voľno prejde citeľne nižší počet vozidiel.

Keď je pri červenom signáli odpočet, tak takéto zaspávanie klesá na nulu a doprava je plynulejšia. Výsledok zistenia je, že odpočet pri červenom signáli výrazne znížil takzvané zaspávanie na červenej pri čakaní na zelenú čím zvyšuje priepustnosť križovatky a plynulosť cestnej premávky.

Zelený signál a odpočet:

Pri zelenom signáli bez odpočtu sa stáva, že vodič prichádzajúci do križovatky sa pozrie na iného účastníka cestnej premávky, napríklad rýchleho chodca alebo iné vozidlo a musí odhadnúť či dôjde k stretu s ním a aký manéver spraviť aby stretu zabránil. Keď sa potom o sekundu neskôr pozrie na semafor a vidí žltý signál, tak nevie kedy naskočil.  Ak naskočil práve teraz, tak ešte môže bezpečne prejsť križovatkou. Ale ak naskočil takmer pred dvomi sekundami, potom by už vchádzal do križovatky na červený signál, čo nesmie. Lenže vodič za ním vie kedy žltý signál naskočil a domnieva sa, že aj vodič pred ním to vie tiež a vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť od križovatky predpokladá, že ňou prejdú obaja. Lenže prvý vodič zabrzdí na hranici núdzového brzdenia a druhý vodič to nestihne alebo nedokáže, nemá také efektívne brzdenie a vzniká stret týchto dvoch vozidiel, niekedy aj viacerých.

Pri zelenom signáli s odpočtom nastavajú zmeny v správaní vodičov
Dajú sa deliť do troch skupín:

Väčšina vodičov reaguje štandardne. Ak vodič pozná čas, za ktorý dôjde k ukončeniu zeleného signálu a vyhodnotí, že stíha prejsť, tak pokračuje plynule nezmenenou rýchlosťou a prejde križovatkou na zelený signál. Ak vodič odhadne, že prejsť na zelený signál už nestihne, tak plynule zníži rýchlosť a  zastaví vozidlo pred hranicou križovatky. Týmto sa výrazne znižuje počet zrážok vozidiel pred križovatkou, keď prvé vozidlo pred hranicou križovatky náhle zastaví  na hranici núdzového brzdenia.
 
Druhou skupinou, ktorá mení správanie na križovatkách s odpočtom zelenej, sú vodiči dlhých vozidiel, napríklad kamiónov s návesom a prívesom, alebo dlhých kĺbových autobusov. Ich vodiči zohľadňujú svoju dĺžku a často aj  nízku rýchlosť svojich vozidiel. Preto si viac všímajú situáciu za križovatkou a snažia sa vyhnúť situácii keď predná časť jazdnej súpravy vojde na zelený signál, ale zadná časť súpravy by vchádzala do križovatky až na červený signál. Pri takomto deji by došlo k zablokovaniu ostatných vozidiel v ďalšom cykle signálneho plánu križovatky a to aj v prípade keby vozidlo v križovatke nezastalo, ale pokračovalo svojou rýchlosťou ďalej. Treba povedať, že ide o vodičov profesionálov, ktorí majú viacero skúseností ako vodiči osobných vozidiel. I keď takto by sa mali správať aj vodiči osobných vozidiel, ak sa ťahajú na lane.
 
Treťou skupinou sú problematický vodiči. Lenže ich problematickosť sa prejavuje iba v prípade, že pred nimi nie je iné vozidlo. Keď vidia, že pre terajšej rýchlosti na zelený signál nestihnú prejsť tak zvýšia rýchlosť a to aj vysoko nad maximálnu povolenú rýchlosť.  Síce prejdú križovatkou bez kolízie, ale pri tom porušia predpis o dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti.


Aká možná zmena nás čaká?

Teraz pri novelizácii predpisov jedna časť predkladateľov navhuje, aby na Slovensku bolo zakázané informovať vodičov o dĺžke červeného aj zeleného signálu na semaforoch. V praxi to znamená, že na všetkých križovatkách by sa demontovali zariadenia s odpočtom sekúnd.

Požiadavka zakázať odpočet pri červenom signáli je z dôvodu:

V prípade, ak na vstupe do križovatky nečaká žiadne vozidlo a z diaľky prichádza prvé vozidlo a jeho vodič vie, kedy naskočí zelený signál, tak v plnej rýchlosti vojde do križovatky. Lenže časové plány križovatiek sú založené na tom, že po nábehu zelenej sa vodiči rozbiehajú z nuly a tak sú nastavené dobehy v ostatných smeroch. Preto rýchle auto i keď neprekročí maximálnu povolenú rýchlosť, môže v križovatke spôsobiť kolíziu.
 

Požiadavka zakázať odpočet pri zelenom signáli je z dôvodu:

V prípade, ak na vstupe do križovatky nie sú pred daným vozidlom iné vozidla, ktoré spôsobujú jazdu v kolóne, tak pri znalosti zostávajúcej dĺžky zeleného signálu, nezodpovední vodiči zvýšia rýchlosť vozidla nad maximálnu povolenú rýchlosť, aby zelený signál stihli a tým porušujú pravidlá cestnej premávky.

Pozitíva verzus negatíva:

Každá vec má svoje pozitíva aj negatíva. Vo viac ako 90 % prípadov má odpočítavanie dĺžky signálu na semaforoch kladný prínos pre plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Obzvlášť posledných 10 sekúnd. Otázne je, či pre tých niekoľko problematických percent zahodiť všetky výhody. Je to otázka osobných preferencií. Niekto je toho názoru, že ak sa pri čomkoľvek preukáže, čo len okrajová možnosť zneužitia, tak celu aktivitu treba zakázať.
 
Ceníte si viac informačnú hodnotu z odpočtu signálov na semaforoch, alebo máte radšej informačnú nevedomosť, pripadne máte preferenciu a radosť zo zakazovania?
ČO MÁ ŠTÁT SPRAVIŤ S ODPOČTOM DĹŽKY SIGNÁLU NA SEMAFOROCH?
  • Nechať odpočet červeného aj zeleného signálu, vybaviť ním čo najviac križovatiek ( 89% )

     

  • Nechať odpočet červeného signálu. Odpočet zeleného signálu zakázať ( 2% )

     

  • Nechať odpočet zeleného signálu. Odpočet červeného signálu zakázať ( 7% )

     

  • Zakázať odpočet oboch signálov ( 2% )

     

Odpovedalo 57 ľudí  

Ako minimalizovať nežiadúce konanie vodičov pri znalosti času do prichádzajúcej zmeny signálov?

Túto otázku si položí málokto. Väčšina polemizuje len medzi krajnými možnosťami  a to povoliť alebo zakázať. V dnešnej dobe je väčšina nastavená tak, že bez výhrady akceptuje to, čo povie ich idol. Pritom obe nežiadúce konania vodičov je možné technickými prostriedkami zminimalizovať.
Na technické riešenie negatív odpočtu červenej stačí zmeniť algoritmus v programe riadenia svetelnej signalizácie tak, aby odpočet červenej zobrazoval údaj len v prípade, keď pred križovatkou v danom jazdnom pruhu stojí aspoň jedno vozidlo. Týmto spôsobom sa eliminuje nežiadúca vysoká rýchlosť vchádzania do križovatky pri začiatku zeleného signálu, presne tak, ako keby žiaden odpočet červeného signálu nebol.
 
Technickým opatrením je možné riešiť vodičov, ktorí prekračujú rýchlosť pri vchádzaní do križovatky na konci zeleného signálu, aj keď nespôsobia dopravný incident. Novšie križovatky merajú cez kamerový systém aj rýchlosť prichádzajúcich vozidiel respektíve celého dopravného prúdu aby vedeli optimalizovať jej riadenie. V takýchto prípadoch by sa ich funkcionalita rozšírila o nahlasovanie prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti daným vozidlom. Pri ostatných križovatkách s odpočtom to bude vyžadovať doplnenie technologického  vybavenia alebo inštaláciu samostatného radaru. Aj takéto zneužívanie informácie je technicky riešiteľné a vyrieši to aj iné situácie, ako napríklad jazdu na červenú.

foto: depositphotos.com/cz