Vyzývajú na obnovenie diaľničných odstavných pruhov. Kvôli bezpečnosti
Pred desiatimi rokmi bol na britskej ceste M25 predstavený prvý úsek takzvanej inteligentnej diaľnice známej aj pod skratkou ALR. Ide o skratku pre anglické označenie all-lane running. Už vtedy sa hovorilo, že ďalšie úseky budú nasledovať v rovnakom duchu, teda bez takzvaného odstavného pruhu pre núdzové situácie.
Diaľnice ALR označovali za spôsob, ako zmierniť dopravné zápchy bez míňania peňazí na rozširovanie ciest. Fungujú totiž bez fixnej spevnenej krajnice pre vodičov v ťažkostiach. To však nemal byť problém. Úrady totiž motoristov ubezpečovali, že núdzový jazdný pruh nebude chýbať, pretože nové technológie budú schopné reagovať na poruchy a flexibilne riadiť premávku.
Britské médiá píšu, že široká verejnosť bola už od začiatku skeptická, pokiaľ ide o tento nápad. Ukázalo sa, že mala pravdu. Zistilo sa totiž, že inteligentné diaľnice bez odstavného pruhu sú trikrát nebezpečnejšie ako tie, kde ho vodiči majú k dispozícii, píše The Guardian.
Dôvodom sú nebezpečné incidenty, pri ktorých do stojacich vozidiel zozadu nabúralo ďalšie auto, často s fatálnymi následkami. V jednom tragickom prípade takto zahynula osoba, ktorá zastavila, aby pomohla inému vodičovi, keď doň narazilo nákladné auto.
Inteligentné systémy na diaľniciach majú ostať za každých okolností
Premiér Rishi Sunak ešte v minulom roku pozastavil plány na ďalšie diaľnice ALR. Odôvodnil to nedostatkom dôvery zo strany verejnosti.
Firma RAC poskytujúca asistenčné služby na cestách však vyzvala na zrušenie všetkých inteligentných diaľničiach v ich súčasnej podobe. Napokon, investície do technológií, ktoré umožňujú flexibilnú reguláciu dopravy, budú stále užitočné – aj vtedy, keď odstavný pruh znovu zavedú.
Vláda chcela na diaľniciach bez odstavného pruhu budovať aspoň dodatočné núdzové plochy umožňujúce zastavenie vozidla, no tie prebiehajú veľmi pomaly. To je argumentom navyše, prečo by podľa kritikov mali sporný diaľničný projekt zastaviť.
Zdroj: The Guardian / foto: cz.depositphotos.com