Zvolávacie akcie automobiliek vyvolávajú v zákazníkoch často až návaly paniky a zlosti zároveň. Prečo si práve oni kúpili také nespoľahlivé auto, že s ním musia mimo plánu do servisu? A prečo sused nemusí? Pravda je však taká, že zvolávacími akciami výrobca dokazuje starostlivosť o produkt. Verte, že dnes si každá automobilka dvakrát rozmyslí, či vyhlási nejakú akciu nahlas a plošne alebo bude veci opravovať potichu v rámci bežných servisných kontrol (aj to sa dnes bežne deje). V takom prípade dôjde k náprave potichu a verejnosť o ničom obyčajne nevie, hrozí však riziko, že ju absolvujú len tí, ktorí navštevujú značkový servis. Ostatní majú smolu. Práve takto sa na trh jazdených vozidiel často dostávajú autá, ktoré mohol výrobca v rámci zvolávacích akcií (aj dávno po uplynutí štandardnej garancie) zadarmo opraviť na vlastné nálady, no nestalo sa tak. Ak však výrobca vyhlási akciu verejne a tá sa následne dostane sa do médií, jej zásah je podstatne širší, no často vyvoláva až prehnanú paniku a dojem ojedinelej nekvality výrobku.
Mlčať o probléme nie je umenie. Vedeli ste, že na Mercedese GLB môže dôjsť počas jazdy k samovoľnému vypnutiu motora? Fabrika to priznala a dotknuté autá už zvoláva do servisov. A tak to má byť.
No jasné, ďalší trojvalcový šmejd
Po vyhlásení zvolávacej akcie na trojvalcový motor 1.0 TSI som tomu nevenoval pozornosť, až následná vlna článkov na túto tému ma prinútila pozrieť sa na vec bližšie. Zaujali ma najmä „odborné“ reakcie niektorých internetových diskutérov, ktorí celý motor a trojvalcovú koncepciu roznosili pod čiernu zem (bez ohľadu na to, či s nejakým niekedy jazdili, či si uvedomili, o akom probléme sa vlastne píše). Neobhajujem motor 1.0 TSI, faktom však je, že ide o jeden z najmenej problémových koncernových motorov súčasnosti. Problém sa skutočne týka len 9192 exemplárov (v rámci celého sveta) a ide o potenciálnu netesnosť vstrekovačov. Problém je emisnej povahy, takže jeho priorita je vysoká aj z hľadiska legislatívy (autá môžu mať reálny problém s emisiami), samotný koncern však priznáva farbu a tvrdí, že servisný zásah potrvá 2 až 3 hodiny. Akcia sa týka 4800 vozidiel VW (Caddy, Golf, T-Cross, T-Roc, up), 2283 Seatov (Arona, Ateca, Ibiza, Leon, Toledo) a 2109 škodoviek (Fabia, Kamiq, Karoq, Octavia, Rapid, Scala). Dotknutí majitelia budú o akcii včas upovedomení importérom.
Trojvalec 1.0 TSI je paradoxne jedným z najmenej problémových koncernových agregátov súčasnosti.
Zvolávacie akcie sú každý týždeň
Kto to nesleduje, bol by prekvapený, koľko zvolávacích akcií automobilky vyhlasujú. Len pre uvedenie do obrazu, v 30. kalendárnom týždni 2020 napríklad Renault oznámil, že na Capture sa môže počas jazdy odlepiť sklenená strecha (autá s dátumom výroby 21. 8. 2019 – 2. 9. 2019), Mini Clubman má poruchový detektor v riadiacej jednotke airbagov, Mercedes-Benz Sprinter môže počas jazdy svojvoľne odpáliť bočný aitrbag (vinou poškodeného káblové zväzku pri prednom sedadle) a Volvo začína znova zvolávať svoje autá kvôli zavzdušneniu chladiaceho systému motora. Najnovšou správou je dokonca to, že pri novom Mercedese GLB môže vplyvom netesnosti karosérie zatekať do riadiacich jednotiek, vplyvom čoho môže dojsť počas jazdy k zastaveniu motora. Áno, pri dnešnom rýchlom vývoji sa stávajú chyby a neraz je ich podstatne viac, než v minulosti (čo nie je žiadne ospravedlnenie a nemalo by sa to stávať), na druhej strane je vidieť, že sa fabriky starajú a snažia sa toho „za pochodu“ napraviť čo najviac (čo iné im aj zostáva, však?). Väčším problémom ako samotná technická porucha je často to, že ich servisná starostlivosť v podobe zvolávacích akcií v očiach verejnosti vyznie úplne opačne, teda že zákazníkom ponúkajú niečo menej kvalitné, než výrobcovia, ktorí mlčia.
zdroj: Rapex, Svolavacky
Sklenená strecha nad hlavou je fajn, kým vám neodletí za jazdy preč. Renault o tom vie svoje.