Informáciu o zvýšení maximálnej povolenej rýchlosti na slovenských diaľniciach určite na našom webe nečítate prvýkrát. Pred pár mesiacmi sme oficiálne priniesli vyjadrenie ministra dopravy Arpáda Érseka. Pýtate sa, čo sa za tých pár mesiacov zmenilo? Odpoveď sa dozviete priamo z úst hovorkyne Karolíny Duckej. „Oslovili sme správcov cestných komunikácií so žiadosťou o návrh úsekov, na ktorých by bolo možné zvýšenie rýchlosti realizovať (skúšobne, len na určitý čas) vzhľadom na geometrické a konštrukčné prvky pozemnej komunikácie, prevádzkovú spôsobilosť vozovky a funkčnosť dopravných značiek a dopravných zariadení.“

Tento trend kopírujeme podľa susedných krajín, povedzme Poľsku, Rakúsku, či Českej republike. Avšak, aby sme sa predčasne netešili, musíme prízvukovať, že samotné navýšenie maximálnej povolenej rýchlosti nastane až po dôkladnej analýze všetkých kľúčových aspektov, ktoré sa týkajú ekonomického a finančného hľadiska. Informácií k samotnej zmene zatiaľ veľa nie je. Dokonca zatiaľ nie sú ani určené ani úseky, kde by sa dočasné zmeny mohli vykonať. 

„Termín spustenia pilotného projektu oznámime verejnosti po tom, čo dôkladne vyhodnotíme a vymedzíme diaľničné úseky, na ktorých je zvýšenie rýchlosti možné z pohľadu bezpečnosti a ekonomických a environmentálnych parametrov,“ uvádza Karolína Ducká.

AKOU RÝCHLOSŤOU ZVYČAJNE JAZDÍTE PO DIAĽNICIACH?
  • Do tachometrových 130 km/h ( 18% )

     

  • Tachometrových 130-140 km/h ( 45% )

     

  • Nad tachometrových 140 km/h ( 36% )

     

Odpovedalo 636 ľudí  

Naše stanovisko

Stanovisko za našu redakciu len zopakujeme. Zmena maximálnej povolenej rýchlosti, či už jej zvýšenie, alebo niekedy aj zníženie, je vždy veľmi citlivou témou. Myslíme si, že navýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici na 140 km/h nie je vôbec zlý nápad. Väčšina diaľnic, a dokonca aj niektoré úseky rýchlostných ciest, toto navýšenie bez problémov zvládnu. Tam, kde to nebude možné, je nutné osadiť dopravné značenie. My sme tomuto návrhu otvorení. Prečo? Lebo v podstate sa už aj teraz tak jazdí. Otázne je, či tento nápad nebude v očiach niektorých vodičov evokovať to, že už môžu ísť teoreticky tachometrových 160 km/h a aj tak to bude v poriadku. Nezabúdajte, že maximálna povolená rýchlosť neznamená, že musíte toľko ísť. Menej, v rozumnej miere, môžete ísť kedykoľvek. Pri dobrej viditeľnosti však nie menej ako 80 km/h, to je spodný limit.

Zabúdame a nepoznáme bezpečný odstup!

Veľa vodičov zabúda, a dovolím si tvrdiť, že veľa vodičov nepozná dôležité ustanovenie v zákone. Vodič motorového vozidla je na diaľnici (v zmysle zákona aj na rýchlostnej ceste) povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy. Vedeli ste o tom?

Zdroj: Aktuality 

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

Určite som za zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti. Úpravu o 10 km/h na 140 je možné vnímať ako kozmetickú a nepatrnú. Nie je to celkom tak. V prvom rade to absolútne neznamená, že tak majú začať jazdiť všetci. Minimálna rýchlosť pre diaľnice je definovaná samostatne na 80 km/h. Vítam však možnosť väčšieho "výberu" vhodného cestovného tempa podľa situácie a okolností.

Realita je taká, že mnoho vodičov už dnes jazdí rýchlomerových 140. Rátajú s viacerými známymi faktormi. Tolerancia presnosti rýchlomera auta a tolerancia zo strany polície pri meraní rýchlosti. Všeobecne je možné povedať, že rýchlomery majú nepresnosť 3 - 5 %. Čiže pri indikovanej 140-ke na budíkoch je reálna rýchlosť povedzme 135 km/h. Viacerí vedia, že tolerancia polície sa hýbe na úrovni 8 - 12 km/h. To znamená, že reálne je možné už teraz beztrestne cestovať na úsekoch s obmedzením maximálnej rýchlosti na 130 km/h rýchlomerovo indikovanou rýchlosťou 145 - 150 km/h. A toľko zďaleka všetci nie sú ochotní jazdiť. Niežeby mali času pre cestovanie na rozdávanie, no prednosť dostáva ekonomika takejto jazdy.

Mnoho vodičov z ekonomických dôvodov ide radšej v rozmedzí 110 - 120 km/h, pretože každým ďalším zvyšovaním tempa zásadne stúpa spotreba paliva. Nemusí to byť len samotná neochota zaplatiť za palivo pre cestu viac. Niektorí zvážia zbytočnosť zastávky na čerpacej stanici pre citeľne skrátený dojazd, ktorá nikdy netrvá menej ako 5 - 10 minút.

Výsledok? Rovnako, ako úvahu začínam, ju aj ukončím. Som určite za. Netreba mať obavy, že razu tak začnú jazdiť všetci. Nebude to ani väčšina, no pre rôzne situácie budeme mať väčšiu možnosť výberu čo vám práve vyhovuje.  O to dôležitejšie bude na vodičov apelovať, aby medzery medzi vozidlami vôbec rešpektovali, dodržiavali a dokonca zväčšili. To je pre zrýchlenie tempa na každej ceste kľúčové!

Komentár redakcie: Alex ŠTEFUCA

Tieto úvahy ja osobne vítam a mohol by som tu teraz vykladať argumenty, z ktorých sú už mnohé v článku. Už aby sa konečne niekto odhodlal k skutočným krokom. Som presvedčený, že na úsekoch s rýchlosťou 140 km/h nemáme veľmi čo analyzovať. Diaľnice sú reálne najbezpečnejšou cestou pre nás všetkých - tých rýchlejších aj opatrných. Lenže už vidím tie falošné diskusie o bezpečnosti a vyťahovanie "cestných pirátov", ktoré budú brániť dobrej veci. Naše diaľnice, napriek zlej reputácii a pomalej výstavbe, sú na väčšine úsekov veľmi kvalitné a vyššie tempo spokojne znesú.