Zvýšená spotreba kvôli E10? Odpoveď má komplexný test
Dajú sa ušetriť peniaze, ak v Nemecku natankujete lacnejší benzín E10 namiesto E5, ktorý je v krajine stále dostupný? Tamojší vodiči sú skeptickí. Obávajú sa totiž vyššej spotreby. Združenie ADAC sa pozrelo na tému bližšie.
Palivo E10 je v Nemecku nielen lacnejšie, ale preferujú ho aj niektoré čerpacie stanice. Viacerí nemeckí pumpári by chceli úplne stopnúť predaj benzínu E5, ktorý bol nahradený verziou E10 pred rokmi aj na Slovensku.
Napriek tomu sa v Nemecku veľa zákazníkov palivu E10 naďalej vyhýba. Jeden z dôvodov (o ostatných sa dočítate viac v článku priloženom nižšie) je, že sa obávajú zvýšenej spotreby vozidla. Je však pbava adekvátna?
Benzín E10 môže robiť problémy (nielen starým, ale aj novším autám) kvôli jeho rýchlejšej degradácii - vďaka vyššiemu podielu biozložky v palive je hygroskopickejší, teda viaže do seba viac vzdušnej vlhkosti. Tá sa usádza na dne palivových nádrží, kde vytvára agresívnu korozívnu zmes napádajúcu celý palivový systém (na obr. je palivové čerpadlo napadnuté „vodou“ v benzíne E10).
E5 vs. E10: Súboj dvoch palív z pohľadu ceny prevádzky
ADAC v testoch preukázal, že spotreba pri E10 skutočne rastie. Potvrdzuje sa tak predsudok, že biobenzín vedie k zvýšeniu spotreby.
Hoci má etanol lepšie spaľovacie vlastnosti a zvyšuje oktánové číslo, na dosiahnutie rovnakého výkonu je v prípade E10 potrebné spáliť viac paliva. Spotreba sa podľa teórie zvýši cca o 1%. Prax ukazuje, že je to 1,5 %.
Keď sa na celú vec pozrieme bližšie: hlavným rozdielom medzi palivami E5 a E10 je zvýšený podiel etanolovej zložky. Výhrevnosť je u etanolu oproti konvenčnej uhľovodíkovej zmesi nižšia. Spotreba automobilového benzínu so zvyšujúcim sa obsahom etanolu stúpa. Hustota paliva, ktorá sa mení v závislosti od sezóny, úzko súvisí s výhrevnosťou – čím je vyššia, tým rastie aj výhrevnosť paliva. Môže sa napríklad stať, že letné palivo E10 bude mať v skutočnosti vyššiu výhrevnosť, než zimné palivo E5. Vzhľadom na výšku podielu etanolovej zložky v palive E10 vieme, že rozdiel výhrevnosti oproti E5 je na úrovni približne 1,7 % v neprospech E10.
Nepatrne vyššiu spotrebu kompenzuje lepšia cena
Na čo však nesmieme zabúdať: Spotreba vo veľkej miere závisí od ďalších faktorov, akými sú štýl jazdy a vonkajšie podmienky. Dodatočnú spotrebu však v prípade Nemecka kompenzuje nižšia cena E10. Test ADAC tiež ukázal, že benzín E10 s posilnenou biozložkou znižuje emisie CO2 z benzínových motorov o 0,9 %.
Napriek tomu zostáva E10 (nielen) v Nemecku kontroverznou témou. Na výrobu etanolu sa hodí napríklad pšenica, kukurica, zemiaky či cukrová repa, resp. cukrová trstina. Tieto plodiny vyžadujú pre produkciu dodatočnú ornú pôdu. Štúdia Inštitútu pre európsku environmentálnu politiku (IEEP) dokonca ukázala, že pri pestovaní, obhospodarovaní pôdy a produkcii tých poľnohospodárskych plodín sa uvoľňuje viac CO2 ako pri spaľovaní E5! Znova sa ukazuje, že pred rokmi padlo jedno nedostatočne prebádané rozhodnutie, ktoré skôr obchodne vyhjovuje skupine producentov než by reálne pomáhalo zachraňovať životné prostredie. Takých striel do vlastných končatín má za sebou moderná civilizácia neúrekom. Miesto poučenia sa a skutočne odborného prístupu sa príjímajú ďalšie a ďalšie na pohľad spásonosné rozhodnutia...
Zdroj: tz.de, foto: cz.depositphotos.com