Mercedes používa predné LED svetlá pre všetky funkcie už v súčasnej generácii CLS, čiže od roku 2010. No, keďže práve teraz je obdobie najväčšieho vývojového rozmachu tejto technológie, je iba prirodzené, že v novom Mercedes CLS prichádza automobilka z výraznou inováciou svetiel. Dôvody sú jasné. Asi 5-násobná životnosť oproti xenónovým výbojkám (10 000 hodín), farba vyžarovaného svetla je bližšie k dennému svetlu a v neposlednom rade aj úspora energie. LED svetlá spotrebujú totiž zhruba 2,5-krát menej energie ako xenónové svetlá a až 3,5-krát menej ako halogénové.
V Mercedese sa snažili znížiť šírku zatienenej plochy na minimum. Adaptívny asistent diaľkových svetiel preto využíva modul s 24 samostatne ovládanými LED-kami v každom svetle. Výsledkom je 2,5 násobne vyššia intenzita svetla mimo zatienenej plochy.
Nový mercedes CLS si osvetlí zákrutu ešte pred zatočením volantu. Ovládanie svietenia do zákrut využíva informácie z kamery za čelným sklom.
Technológia Multibeam LED
Hlavnou črtou nových svetiel v CLS je technológia Multibeam LED. Využíva modul vybavený 24 LED-kami, pričom každú možno ovládať samostatne a nezávisle. To umožňuje napríklad ovládať ľavé a pravé svetlo zvlášť a veľmi cielene osvetľovať vozovku pred autom. Výrazne sa tým zlepšila funkcia adaptívneho asistenta diaľkových svetiel. Novinka totiž umožňuje presnejšie zatieniť oblasť v ktorej sa nachádza iný účastník premávky a tým až 2,5 násobne zvýšiť intenzitu svetla v režime čiastočného diaľkového svetla. Nové svetlá teda svietia viac a ďalej v oblasti okolo protiidúceho auta, bez oslepovania jeho vodiča. Informácie o premávke a svetelných pomeroch pred autom dáva systému kamera umiestnená za čelným sklom podobne, ako v novej Triede S, Triede E a Triede C.
Ďalšou vylepšenou funkciou je osvetlenie zákruty. Stará sa oň modul so 4-mi LED-kami, ktorý sa môže natáčať až o 12° smerom von. Zaujímavosťou je, že takisto pracuje s informáciami z kamery a preto je schopný sa natočiť už pred zákrutou a pred natočením volantu.
Novinkou je funkcia osvetlenia kruhového objazdu. Systém v tomto prípade komunikuje s navigáciou, aby dokázal rozpoznať kruhový objazd. Pred vjazdom doň rozsvieti odbočovacie svetlá vpravo aj vľavo, pre dosiahnutie čo najlepšej viditeľnosti.
Jedným zo znakov nových mercedesov sa postupne stáva aj privítanie vodiča po odomknutí rozsvietením svetlovodu v predných svetlách na modro. Inou, oveľa podstatnejšou novinkou Mercedesov, v posledných rokoch, sú zadné svetlá s regulovanou intenzitou. Znamená to, že napríklad brzdové svetlo, či smerovky majú jas podľa aktuálnych svetelných podmienok a jazdného režimu. Ak teda v noci stojíte na križovatke svietia s menšou intenzitou, aby zbytočne neoslňovali vodičov za vami.
Pod kapotu novej generácie CLS bude Mercedes montovať 5 motorov. Všetky samozrejme plnia emisnú normu Euro 6. Nový základ bude tvoriť CLS 220 BlueTEC. Bude ho poháňať vznetový 4-valec so zdvihovým objemom 2 143 cm3, vstrekovaním common rail a dvojstupňovým prepĺňaním. Hoci zatiaľ nie sú známe dynamické parametre, výkon 125 kW (170 k) a najmä 400 Nm krútiaceho momentu budú určite bez hanby stačiť aj na CLS.
Druhou alternatívou bude CLS 250 BlueTEC opäť so 4-valcovým dieselom rovnakého objemu ako pri slabšej verzii. V tomto prípade však technici jeho výkon vyladili na 150 kW (204 k) a krútiaci moment vrcholí hodnotou 500 Nm.
Prvou 6-valcovou verziou bude CLS 350 BlueTEC. Pod jeho kapotou bude opäť diesel tentoraz však s objemom 3 litre a výkonom 190 kW (258 k). Krútiaci moment 6-valca je úctyhodných 620 Nm.
Naprázdno samozrejme neodídu ani priaznivci benzínu. Pre nich bude pripravená verzia CLS 400 s 3,5 litrovým 6-valcom prepĺňaným dvoma turbami. Poskytne výkon 245 kW (333 k) a krútiaci moment 480 Nm.
Top verziou bežnej ponuky bude, tak ako doteraz, CLS 500 s 4,6 litrovým benzínovým 8-valcom pod kapotou. Jeho výkon zostane nezmenených 300 kW (408 k) a krútiaci moment rovných 600 Nm.
Novinkou bude aj použitie 9-stupňovej automatickej prevodovky 9G-TRONIC. Doteraz bolo totiž CLS k dispozícii so 7-stupňovým automatom 7G-TRONIC PLUS. Nový 9-stupňový automat s hydrodynamickým meničom by mal pomôcť znížiť spotrebu paliva.
Skutočným vrcholom ponuky však budú samozrejme verzie s označením AMG. V podstate sú hneď 3. CLS 63 AMG s 5,5 litrovým biturbo motorom s výkonom 410 kW (557 k) a krútiacim momentom 720 Nm, môžete mať totiž ako zadokolku aj s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Nad nimi ešte v ponuke sedí CLS 63 AMG S-Modell s výkonom zvýšeným na 430 kW (585 k) a 800 Nm. Ten je už k dispozícii iba s pohonom oboch náprav.
Zdroj: Tlačová správa
Prečítajte si aj: Adaptívne svetlá sú s LED technológiou jednoduchšie a lacnejšie