Čo Sync 3 je?
Jedná sa o najnovšiu generáciu multimediálneho systému Fordu. Sync 3. generácie prišiel nielen napraviť chyby predchádzajúceho systému, ale aj dohnať konkurenciu. Infotainment v autách posledných pár rokov zažíva neuveriteľný rozmach. Automobilka, ktorá s vývojom nových zábavno-informačných systémov nenapreduje, doslova cúva. Ford si uvedomil chyby systému Sync 2, a tak zapracovali na jeho slabinách - vymenili odporovú dotykovú vrstvu displeja za kapacitnú, vylepšil hlasové ovládanie systému, pridali výkonnejší hardware a namiesto systému od Microsoftu nasadili platformu QNX od BlackBerry.
Nová generácia prináša pokročilé technológie a funkcie, no hlavne dotykový displej s nezmenenou uhlopriečkou 8 palcov.
Prečo ho predstavujem?
Sync 2 nebol práve najlepší multimediálny systém. Či už sme ho používali v teste inak výborného Focusu III. generácie, nového Mustangu, alebo základného benzínového Mondea. Najväčšou bolesťou bolo ovládanie dotykového displeja. Ten používal zastaralú odporovú technológiu dotykovej vrstvy. V praxi to znamenalo ovládanie ako starých navigácií a PDA, ale bez užitočného stylusu (teda ostrejšieho hrotu). Dalo by sa povedať, že Sync 2 najlepšie pracoval pod tlakom. Nový Sync 3 sa oproti tomu ovláda ako nové, dobré tablety. Kapacitný displej reaguje aj na najmenší dotyk a je aj presnejší.
Ide o horúcu novinku, predstavili ho nedávno na Svetovom kongrese mobilných technológií v Barcelone (22. - 25. 2. 2016). Automobilka ho začne do svojich modelov nasadzovať počas tohto roka. V prvej vlne sa v lete dostane do typov Mondeo, Galaxy a S-Max. Neskôr aj nová Kuga.
Klady multimediálneho systému Ford Sync 3
Nový 8-palcový displej nie je jedinou zmenou. Zmenili aj software. S Fordom sa teraz porozprávate lepšie než predtým. Systém sa totiž naučil pár zaujímavých pokynov navyše. Takzvané POI (body záujmu) vyhľadáva po stlačení správneho tlačidla a vyslovení frázy "potrebujem ...". V praxi teda stačí autu povedať "potrebujem kávu", "potrebujem benzín", alebo "potrebujem zaparkovať", a navigácia vyhľadá najbližšiu kaviareň, prípadne benzínku.
O systéme QNX ešte v budúcnosti budeme počuť, Ford totiž nie je jediný, kto ho používa. Zrejme ste zachytili správy o Apple CarPlay, čo je v skratke vyspelý systém na prepojenie smartphonu s autom, ktorý však Apple ponúka jednotlivým automobilkám. Ten tiež beží na QNX. To isté platí aj pre konkurenčný systém od Googlu - Android Auto.
Takáto rozsiahla softvérová platforma okrem iného prináša aj výhody (relatívne) jednoduchého vývoja aplikácií. Sync 3 obsahuje okrem jednoduchých aplikácií typu predpovede počasia aj aplikáciu na privyrobenie si doručovaním zásielok. Stať sa poslíčkom nikdy nebolo ľahšie!
Zápory systému Sync 3
Ford prekopal grafický kabát a hlavnú obrazovku rozdelili na 4 časti. Nahradili modro-bielu grafiku podobnú systému Windows 95. Podľa prvých obrázkov sa zdá, že Sync 3 beží v režime 256 farieb. Používateľské rozhranie je mimoriadne strohé, i keď niekto by ho nazval prehľadným. Samozrejme, mnoho zákazníkov zrozumiteľnosť nového systému privíta, no môj osobný názor je, že napr. multimediálny systém v nových Mazdách vyzerá oveľa lepšie (i keď zrejme nebude tak technologicky pokročilý).
Nejaké špecialitky?
Sync 3 používa nový, výkonný SoC Jacinto 6 od Texas Instruments. Obsahuje dvojjadrový procesor ARM Cortex A15 a výkonný grafický procesor POWERVR. Z hľadiska konektivity vás poteší Bluetooth 4.0. Tento multimediálny systém tiež umožňuje prepojiť telefóny s Androidom a iOS nad rámec klasických zvyklostí. Sync 3 umožňuje aktivovať a používať rozhranie Apple CarPlay aj Android Auto, čím umožňuje zjednodušený prístup k vstavaným funkciám vášho telefónu.
A nakoniec, Ford umožní vytvárať aplikácie pre Sync 3 aj obyčajným vývojárom z ľudu. Programátori budú mať k dispozícií prístup k rôznym informáciám o vozidle, napríklad spotrebe paliva, napätiu batérie, vonkajšej teplote, hodnotám o zrýchlení a brzdení, aktuálnej rýchlosti a otáčkach motora, a to všetko v reálnom čase. Vyzerá to tak, že nebude problém vytvoriť peknú aplikáciu združujúcu napr. informácie o jazde na okruhu. Konkrétne informácie o vývojárskom programe je možné nájsť na stránkach Fordu.