Modernizované verzie motora, prvýkrát použitého v Škode 1000 MB, zostali vo výrobe až do roku 2001. Mohli ste si ich kúpiť napríklad vo Fabii 1,4 8v.
No jej zrod nebol ľahký. Škoda totiž dostala zadanie na skonštruovanie nástupcu Octavie ešte v roku 1955. Koncepčná štúdia auta označeného NOV (Nový Osobní Vůz), zahŕňala tri prototypy s rozdielnou koncepciou pohonu. Bolo medzi nimi auto s motorom vpredu a prednou hnanou nápravou, auto s motorom vpredu a zadnou hnanou nápravou a auto s motorom vzadu a pohonom na zadné kolesá. Všetky tri prototypy uzreli svetlo sveta už v roku 1956. Zelenú nakoniec, najmä kvôli nižším výrobným nákladom, dostal posledný variant. Klasická koncepcia bola totiž najdrahšia a na výrobu auta so všetkým vpredu v tej dobe automobilka počítala s nákupom licencie na výrobu kĺbových hriadeľov prednej nápravy.
Počas vývoja automobilka vyrobila aj roadster, do výroby sa však bohužial nedostal.
Pri vývoji automobilka postavila aj niekoľko zaujímavých prototypov, ktoré sa nakoniec do výroby nedostali. Okrem pomerne známeho kombi, ktoré nájdeme aj v múzeu Škody, vývojový tým postavil aj roadster. Ten mohol byť hrdým nástupcom populárnej Felície, no do výroby sa nakoniec nedostal.
Vývoj Škody 1000 MB kombi automobilka stopla kvôli uloženiu motoru vzadu, pod podlahou batožinového priestoru.
Škoda 1000 MB aj tak znamenala skok pre automobilku. Oproti predchodcovi totiž prišla so samonosnou karosériou. Octavia mala karosériu pripevnenú na rám. Koncepcia pohonu určila smerovanie automobilky až do roku 1989. Rovnako významný bol aj motor, ktorý automobilka vyvinula pre Tisícku. Mal totiž hliníkový blok, mokré vložky valcov, rozvod OHV a chladenie vodou. Jeho modernizované verzie zostali vo výrobe až do roku 2001. Vtedy ste si ich mohli kúpiť napríklad vo Fabii 1,4 8v.
Automobilka vyrobila 2 517 áut s elegantnou 2-dverovou karosériou a označením MBX.
Automobilka nakoniec Embéčku vyrábala v dvoch karosárskych verziách. Prvou bol 4-dverový sedan, ktorý všetci poznáme, a druhou 2-dverový tudor s označením MBX, ktorý sa dostal na trh v roku 1966. Základnú Škodu 1000 MB poháňal litrový motor s výkonom 27 kW (37 k). Dnes toto číslo vyvoláva úsmev na tvári, veď o 50 rokov neskôr má väčší výkon hádam každá kosačka na trávu. V roku 1964 to však stačilo na rozbehnutie ľahkej Škodovky na 120 km/h. Hoci zrýchlenie na 100 km/h vraj trvalo 27 s. Spotreba tohto auta bola 7-8 litrov benzínu na 100 km.
Aj MBX bolo k dispozícii vo verzii 1000 a 1100.
Škoda s týmto typom zaznamenala veľký úspech. Veď z celkového počtu 443 156 vyrobených kusov išla viac ako polovica na vývoz. Atraktívny litrík dokonca automobilka vyvážala aj do Austrálie a na Nový Zéland. Základná verzia 1000 MB stála po uvedení na trh 44 000 Kčs. Neskôr sa objavila aj verzia 1000 MB De Luxe s prikrášlenou karosériou, verzia 1000 MBG De Luxe s vyšším výkonom vďaka dvom karburátorom, ale aj verzia 1100 MB De Luxe so zväčšeným objemom motora. Zaujímavosťou bolo, že základná verzia nemala v cene vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré si musel zákazník dokúpiť. Ďalším variantom, ktorý automobilka predávala bol model 1000 MBT Tourist. Ten bol však určený výhradne na export a mal iba základnú výbavu a karosériu oholenú od väčšiny ozdôb.
Škoda 1000 MB zaznamenala veľký úspech aj v zahraničí, veď viac ako polovica produkcie išla na export.
Automobilka už v tomto type predstavila niekoľko šikovných „simply clever“ riešení. Jedným bolo napríklad viečko hrdla nádrže zakomponované v znaku na pravom prednom blatníku. Ďalšou bolo umiestnenie rezervy pod batožinovým priestorom. K rezerve bol prístup cez výklopnú prednú masku a tak nebolo treba v prípade defektu vykladať veci z kufra.
Je jasné, že tento typ ovplyvnil nielen automobilku, ale aj mnohých z nás. Aj tých, ktorých rodičia ešte v 60 rokoch neboli ani na pláne. Veď veľa dnešných vodičov malo ako prvé približovadlo k dispozícii čokoľvek od Škody 100 po 130-ku. Hoci sa počítam stále medzi mladých ľudí, aj ja som svoje prvé vodičské skúsenosti získaval na nástupcovi 1000 MB s motorom vzadu.
Zdroj: Tlačová správa, skoda-mb.prekladys.com