Základná starostlivost o auto

1, Zábeh motora

Ak je vozidlo úplne nové, prvých 1000 až 2000 kilometrov jazdite jemne. Vyhýbajte sa poslednej tretine otáčkomera, rýchlej diaľničnej jazde a ťahaniu prívesov. Počas prvých kilometrov sa jednotlivé komponenty motora, prevodovky, diferenciálu a pod. jemne obrusujú a musia si „sadnúť“. Pokiaľ je namáhanie od začiatku nadmerné, môžu vzniknúť netesnosti a nerovné povrchy. Tvrdenie, že dnes je zabehnutie motora nepotrebné, je hlúposť. Výroba je však omnoho presnejšia ako kedysi a tak je zabehnutie kratšie. Bežné motory rozhodne nie sú zabehnuté už z výroby.


Ako teda správne zabehnúť?

  • Po zohriati motora jazdite svižne.
  • Často meňte tempo jazdy a otáčky motora.
  • Vyhnite sa krátkym trasám.
  • Nevytáčajte a ani nepodtáčajte motor.
Základná starostlivost o auto

2, Meňte často olej

Prvú výmenu oleja urobte už po pár tisíc kilometroch. Úplne bude stačiť 5000 km. Dôvodom sú kovové mikročastice, ktoré sa dostali počas zábehu motora dostali do oleja. Tie následne obrusujú časti motora, čo je, samozrejme, zlé.


Automechanici by vedeli rozprávať, aké následky má predĺžený interval oleja (30 000 km/2 roky) z dlhodobého hľadiska na motoroch. 15 000 kilometrov je maximum. Pokiaľ jazdíte prevažne dlhé trasy, tak to môže byť aj o niečo viac. Naopak, pokiaľ sa pohybujete často v meste alebo radi využívate potenciál motora na 100%, interval výmeny skráťte aj na 10 000 km.


Výmena oleja je dôležitá aj v prípade prevodoviek, najmä tých automatických. Zabudnúť netreba ani na diferenciály.

Základná starostlivost o auto

3, Pravidelne kontrolujte tlak pneumatík

Toto pravidlo síce autu život nepredĺži, ale peňaženka poďakuje. Tlak v pneumatikách kontrolujte pravidelne každý mesiac-dva. Nesprávne nahustená pneumatika sa skôr opotrebuje. Pri podhustení vzniká vyšší valivý odpor a dôsledkom je vyššia spotreba. Tlak kontrolujte keď sú pneumatiky studené. Horúca guma ukáže vždy vyšší tlak.

Základná starostlivost o auto

4, Zatrite škrabance

Hlboké škrabance a dierky od kamienkov, ktoré prešli vrstvami laku až ku kovu, nezabudnite ošetriť. Voda a soľ totiž začnú robiť svoju prácu, ktorej výsledkom je korózia. Na veľkú starostlivosť sú citlivé najmä niektoré japonské značky.

Základná starostlivost o auto

5, Parkujte v tieni

Ak je to možné vyhnite sa parkovaniu na prudkom slnku. Z dlhodobého hľadiska totiž stratí pôvodnú farbu lak, ale aj interiérové plasty. Navoskovaná karoséria a správne ošetrený interiér však budú odolávať podstatne lepšie. Samozrejme, ideálne je parkovanie v garáži. V prípade hľadania tieňa však uprednostnite tieň budov pred stromami. Na aute si totiž potom môžete často nájsť trus od vtákov a v horšom prípade aj živicu.

Zdroj: autotribute