U nás je podpora elektromobilov skutočne málo rozvinutá. Stimuly v podobe dotácií sú téma pre 2 strany (niekto to uznáva, niekto to považuje za ohýbanie trhu a pomáhanie elektromobilite neférovo). Avšak tým sa to takmer končí. Teda ešte nie, máme tu predsa registračný poplatok pri prihlasovaní auta.
Nechcem, aby sa niekto v diskusii „chytil“ na vetu o bohatej krajine a starších autách. Avšak fakt, že človek, ktorý vymení staré auto za novšie (aj keď stále niekoľkoročné), je stále pre prírodu prospešný. Nebudem špekuľovať, či taký záujemca na nové nemá, alebo ho nechce, alebo najazdí málo km a tak je jeho uhlíková stopa zanedbateľná.
Avšak s rozmachom elektrických áut a ich propagáciou tak do kolónky registračného poplatku pribudla poznámka, že sa kráti na polovicu, za predpokladu elektrifikovaného auta. Aby som bol korektný, na stránke ministerstva, že poplatok sa zníži o 50 %, najviac však na 33 eur (menej jednoducho nemôžete platiť), ak máte hybridné, hybridné elektrické, auto na CNG, LNG a na vodík. Čo však v našom prípade znamená hybridné elektrické?
Aj mild-hybrid vám ušetrí stovky až tisíc eur
Doteraz som bol v tom, že ide o plug-in hybridné auto, ktoré teda dokáže prejsť nejaké tie km v režime na elektriku a teda má zmysel ho zvýhodniť. Avšak o to väčšie prekvapenie pre mňa bolo, že do tejto kategórie spadajú aj mild-hybridné autá. Teda model, ktorý voči bežnému spaľovaciemu dostal navyše maličkú batériu, káble a možnosť vypnúť motor o niečo skôr, ako s bežným start/stop-om. Prípadne v niektorých autách počas plachtenia. Žiadne najazdené km v meste na elektriku samozrejme s takýmto autom nezvládnete (aspoň nie vynútene). Avšak u nás na takéto auto dostanete zľavu 50 % z registračného poplatku.
Napríklad celá vznetová paleta od BMW je dnes už dostupná len s mild-hybridmi (aspoň čo som tak preklikal konfigurátorom). Do tejto sféry vo veľkom preniká aj Mercedes-Benz a Audi. Takže aká je motivácia na kúpu vznetového motora, aj keď jazdíme krátke trasy? No na Slovensku ušetrená polovica z registračného poplatku. Pri takej 250 kW verzii 40d motora to môže znamenať až 1350 eur. Samozrejme pri cene luxusného BMW je to možno kvapka v mori, ale z akého dôvodu má mať takéto auto nižšiu registračnú daň, ako porovnateľný benzín bez mild-hybridu?
Nie som proti dieselovým motorom, situácia môže byť samozrejme aj opačná. Chápem zvýhodnenie pre hybridy či plug-in hybridy. Ale prečo tam patria aj mild-hybridy? To, že ich registrujú mnohé spoločnosti do kategórie elektrifikovaných áut a krivia tak štatistiku, to je vec celoeurópska. Toto je však naša záležitosť a takýmto štýlom bez logickej propagácie elektrifikovaných áut na to, na čo sú určené, to bude len v ľuďoch vyvolávať pocit, že sa to dá stále nejako „ošéfovať“. Tak, ako sa v minulosti kupovali vo veľkom dieselové autá len preto, lebo menej „žrali“, v zahraničí lebo patrili do nižšej sadzby CO2 zdanenia, tak sa dostali tam, kde nemali. Teda do miest. Efekt na Slovensku samozrejme nebude rovnako veľký, avšak podpora v tomto smere je skutočne veľmi divná. Čiže ak máte v techničáku napísané HEV alebo diesel+HEV či benzín+HEV, máte nárok na polovičný registračný poplatok. Čo si o tom myslíte vy?