Pneumatiky s dezénom menším ako 4 mm sú pre jazdu na vode v rýchlostiach nad 100 km/h nebezpečné. Týmto tempom však jazdíte každý deň, aj keď prší...
Nebojte sa, jazda v teplotách nad 10°C zimným gumám neubližuje. O zvýšenej miere opotrebenia zimných plášťov sa dá hovoriť až v teplotách nad 20°C. Aj to len keď sa používajú na veľké vzdialenosti, pri viac zaťaženom aute, alebo pri ostrejšej jazde. Ani priemernú spotrebu neovplyvnia zimné plášte tak, ako by ste si mysleli. Iste, pár desatín litra na sto km to bude, no sotva sa dá hovoriť o viac než 0,3 liroch. Najväčší rozdiel vždy robí vodič. Spôsobom jazdy a správnym hustením! Tieto dva faktory sú schopné robiť rozdiely v litroch na sto kilometrov.
Tu je zopár naozaj podstatných vecí, ktoré by ste mali o svojich letných pneu poznať. Obujete ich totiž na 7 - 8 mesiacov. Za ten čas na nich nakrútite niekoľko desiatok tisíc km. Nech sú teda od začiatku v poriadku. Najväčším nepriateľom vodiča bez dobrých pneumatík s plytkým dezénom v letnom období je voda. Či už ako dážď, mláka, alebo zmiešaná s prachom...
Takto si môžete jednoducho zmerať hĺbku dezénu a vhodnosť použita pneumatík. Stačí 2 € minca.
1) Skontrolujte poškodenie pneu
Ak nekupujete nové, skontrolujte poškodenia každej zvlásť. Drobnosťami sa nezaoberajte. Väčšie trhliny, praskliny, obnažené kordy alebo vypukliny však na auto nepatria. Pneu je pri jazde namáhaná šialenými silami jednak vo vysokých otáčkach na diaľnici, a pri prudkom brzdení ci ostrom prejazde zákrut. Tu ozaj nechcete riskovať, však? Ak kupujete nové, odporúčame prenafúkať všetky na vyše 2,5 atmosféry pre lepšie dosadnutie pneumatiky na ráfik a vyrovnanie pamäťových deformácii z výroby/skladovania. Po 100 – 150 km upravte tlak na odporúčaný výrobcom.
2) Ako kontrolovať hĺbku dezénu a prečo?
Moderné pneumatiky sú po obvode v dezéne vybavené náliatkami. Indikujú maximálne povolené opotrebenie. Legislatíva EÚ požaduje aby bola minimálna hĺbka dezénu pneumatiky (pre letné) 1,6 mm. To zďaleka nestačí. Vo vašom vlastnom záujme! Taká plytkosť vzorky nedokáže odvádzať vodu zo stopy už pri bežnom daždi, nie to pri prietrži. Podstatne tak vzrastá riziko aquaplaningu (totálna strata kontroly nad vozidlom), predlžuje sa brzdná dráha a ani držanie v zákrutách na mokrom povrchu nebude postačujúce a bezpečné. Hrozí nezvládnuteľný šmyk.
3) Použite 2€ mincu – jej lem má presne 4 mm
Odborníci z www.motointegrator.sk odporúčajú miniálnu bezpečnú hĺbku dezénu 4 mm. Väčšina vodičov so sebou merač hlbky dezénu nemá. Celkom iste však máte 2 € mincu. Jej strieborný okraj má presne 4 mm. Ak lem dokážete schovať do dezénu, pneu je ešte na pár mesiacov v poriadku. No nie na celú letnú sezónu!
4) Kde hĺbku dezénu merať? Nedajte sa na chytať políciou.
Nie je pravda, že hĺbka dezénu musí byť rovnomerná na celej šírke pneu. Teda nie je nutné mať ho rovnomerný od kraja po kraj dezénu pneumatiky. Hĺbka sa meria na ploche, ktorá má najväčší vplyv na odvod vody zo stopy, tej ktorá rieši aquaplaning. Posudzuje sa šírka 3/4 stredu pneumatiky. Ak máte zjazdené, až zodraté kraje od častej ostrej jazdy v zákrutách, to problém v zásade nie je ani z hľadiska bezpečnosti. Nedajte sa preto policajtami pri kontrole nachytať.
5) Poznáte správny tlak pneu svojho auta?
V mnohých pneuservisoch fúkajú pneumatiky na štandardný tlak 2 až 2,2 atmosféry. Prosto od oka, nie tak ako presne potrebuje vaše auto nie len celkovo, alebo na jednotlivé nápravy. To však môže byt pre vaše auto veľa, alebo málo. Vo vlastnom záujme si preto v čo najkratšom čase po prezutí na letné tlaky nastavte minimálne na odporúčané hodnoty.
6) Malý pretlak ušetrí pneu i palivo
Tlak odporúčaný výrobcom je ďaleko pod bezpečnou hranicou pneumatiky. Ak chcete šetriť, výrobcom deklarovaný optimálny tlak môžete mierne prekročiť. Zhruba o 10%. Ak teda výrobca odporúča 2 atmosféry, smelo použite 2,2. Ak odporúča 2,3 baru, bez problémov dofúkajte na 2,55.
Prečo?
a) tvrdšou pneu znížite valivý odpor a tým klesne spotreba paliva (klesne aj komfort pruženia).
b) keďže tlak v pneu podla všetkého nekontrolujete ani 1x mesačne, predĺžite obdobie správneho tlaku v nich.
c) v kombinácii s ABS pri brzdení, aj pri jazde rovno a prejazde zákrut znížite opotrebenie dezénu. (klesne však limitná rýchlosť pre zákruty).