Keď si dnes pozriem ceny za najbežnejší „vodičák“ skupiny B atakujúce 800 eur, je to prakticky dvojnásobok toho, keď som robil skúšky ja pred 13 rokmi. Za ten čas však platovo nepostúpili inštruktori tak vysoko, rovnako ani ceny palív nešli dvojnásobne hore. Čo sa teda zmenilo a prečo je to stále len práca na zárobok a nie zbohatnutie?
Pred približne mesiacom som sa prihlásil na rozšírenie vodičského oprávnenia o skupinu BE, teda prívesy do celkovej hmotnosti 3 500 kg a jazdná súprava do 7 000 kg. Už dlhšie som nad tým premýšľal, avšak stále zvyšujúce ceny ma odrádzali. Nedávno som si ale povedal, že nie je načo čakať. Po prihlásení do kurzu som však zostal prekvapený, koľko skutočnej práce tam je a koľko je k tomu priradených „drobností“.
Začnem asi cvičiskom. Už je to nejaký ten piatok, že autoškola nemôže mať cvičisko len tak hocikde na parkovisku. Plocha musí mať určité rozmery podľa toho, pre akú skupinu vodičského oprávnenia je využívaná. K tomu musí byť podľa súradníc GPS zaznamenaná v systéme a každá autoškola tak musí chodiť len na svoju plochu. Ak autoškola nemá vlastný areál, musí si plochu prenajímať. Samozrejme aj v dobe, keď tam nie je.
Pípanie ako na pracovisku
Ďalej tu máme teoretické hodiny. Preč sú doby, keď ste chodili na rôzne miesta, podľa toho, ako mala autoškola voľný termín v ktorejkoľvek učebni. Dnes má presne určené miesto, kde prebiehajú vyučovacie hodiny, s bežným dochádzkovým systémom. Každý žiak má od začiatku kurzu pridelenú kartičku v podobe bankomatovej kartičky, ktorou sa vždy po príchode na hodinu identifikuje. Celý systém je cez internet pripojený na centrálu. Pýtal som sa, čo sa stane, ak vypadne prúd. Vraj má škatuľka možnosť uloženia dát z prítomnosti po dobu jedného dňa. Ak sa za ten čas nepripojí k sieti, dáta sa vymažú a teda ste prakticky neboli na výučbe.
Nasledujú jazdy. Aj tu sa musíte samozrejme „pípať“ so spomínanou kartičkou. V aute je zabudované GPS a systém, do ktorého sa prístupovou kartou vždy pred jazdou pípnete, že začínate jazdiť. Ak máte mať podľa rozvrhu hodiny na cvičisku, musíte byť na mieste už spomínanom v odseku vyššie, ktoré je podľa GPS zamerané. Dáta z jazdy sa samozrejme ukladajú. Pýtal som sa inštruktora, či ho už za ten čas aj niekedy počas vyučovacej jazdy zastavili. Vraj áno, štýlom na Gerkhana z Cobry 11, keď ich predbehlo neoznačené auto, z ktorého rýchlo vystúpili policajti a okamžite si pýtali prístupové kartičky. Pre prípad falšovania. Rovnako od žiaka, ako aj od inštruktora. Falšovanie jázd si tak dnes žiaden inštruktor skutočne na vlastné „triko“ nezoberie.
A teraz sa pýtate, veď čo je to za problém, jednorazová investícia. Avšak nezabudnite na pravidelné preverovanie zariadení, kartičky tiež nevydržia „donekonečna“. To všetko si prirátajte k cene spotrebovaného paliva, nákladom na prenájom plochy, vyučovacích priestorov, investícii do obmeny vozového parku. Je mi tak jasné, prečo dnes bežná skupina B už nestojí 400 eur, a ani 500 eur. Aký máte názor na tieto „sledovacie“ zariadenia vy? A sú ceny za autoškolu podľa vás adekvátne po započítaní všetkých týchto nákladov?