Snaha šetriť na servise automobilu má svoju logiku. Najdrahšie automobilové súčiastky totiž nie sú vždy zárukou najvyššej kvality a je nutné brať do úvahy tiež fakt, že vôbec nemusia byť ideálne pre daný model vozidla. Problém je však v tom, že nezriedka berieme pravidlo „šetrím za každú cenu“ až príliš doslovne a v takom prípade si koledujeme o poriadne drahý problém. Pritom by stačilo ísť zlatou strednou cestou, teda hľadať vysokú kvalitu a pritom nepreplácať.
Typickým príkladom sú rôzne druhy filtrov. Asi vám nemusíme pripomínať, aké dôležité sú tieto spotrebné dielce pri prevádzke motora, a je jedno, či ide o filter palivový, vzduchový či olejový. Časom si môžeme niečo povedať o každom z nich, teraz sa však zameriame na ten posledný z vymenovaných.
Budeme veriť, že práve výmena olejového filtra patrí k tým najmenej zanedbávaným servisným úkonom a že je súčasťou takmer každej výmeny oleja, nepochybujte však o tom, že je medzi nami dosť mechanikov či motoristov, ktorí starý olej vypustia, nalejú nový, ale filter za pár eur nechajú pôvodný. Ak vám môžeme poradiť, dávajte si na tento zlozvyk pozor a nerobte to. A nejde len o to, že sa tým okamžite znehodnocuje nová olejová náplň a skracuje jej životnosť.
Olejový filter môže vyzerať ako zanedbateľný komponent, opak je však pravdou. Spoločne s olejom chráni najdôležitejšiu a najdrahšiu časť auta, teda jeho motor. Asi viete, že olejový film odvádza zo stien valcov nečistoty vznikajúce pri procese spaľovania, musí odolávať vysokým teplotám, zabezpečiť správne mazanie v chladnom počasí či konzervovať vnútro pohonnej jednotky. Aj samotný olej má však svoje limity a filter je jeho bezpečnostnou poistkou.
Bez kvalitného filtra vám nepomôže ani špičkový olej
Zoberte si napríklad studený štart. Než sa olej dostane do všetkých častí motora a vytvorí klznú medznú vrstvu, na mnohých miestach dochádza k priamemu kontaktu dvoch kovových povrchov. Z nich sa celkom bežne oddeľujú mikroskopické častice, ktoré olej odvádza práve do filtra, kde sa zachytávajú a ďalej neškodia. Týmto spôsobom sa postupne degradovaný olej čistí od ďalších úsad, karbónu či kalov, ktoré by sa inak usadzovali v motore a škodili mu. Predlžujete tým životnosť olejovej náplne i samotného agregátu.
Ak olejový filter nemeníte, prestáva plniť svoju funkciu. Zanáša sa, znižuje sa jeho priepustnosť, schopnosť zachytiť škodlivé látky a v najhoršom prípade dokáže upchať, spomaliť alebo takmer zastaviť systém obehového mazania. Čo to pre motor znamená, vám asi nemusíme pripomínať.
Ak sa pýtate, kedy olejový filter meniť, pomerne jasne sme to už naznačili vyššie. Robí sa tak pri každej výmene oleja, pričom je dobré držať sa buď odporúčaného servisného plánu výrobcu, alebo udávané intervaly v ideálnom prípade ešte skráťte. Skoršou výmenou náplne i s filtrom motoru neublížite, naopak pomáhate mu, čo na nedá povedať o niektorých v súčasnosti používaných predĺžených servisných intervaloch.
Ak hľadáte konkrétnu značku produktu, na ktorú sa dá spoľahnúť, asi vám neprezradíme nič nové, ak spomenieme nemecký MANN FILTER. Túto spoločnosť založili už v roku 1941 Adolf Mann a Dr. Erich Hummel v Ludwigsburgu pod názvom „Filterwerk Mann + Hummel“.
O desať rokov neskôr si nechali zaregistrovať ochrannú známku MANN-FILTER, ktorá je dodnes známa po celom svete vďaka dvom veciam. Typickým žlto-zeleným obalom a špičkovej kvalite na trhu s autopríslušenstvom, ktorá sa hravo vyrovná komponentom dodávaným do prvovýroby.
Príkladom môže byť MANN FILTER W 811/80 so spätným ventilom (takzvaný Anti-drain back valve) na vnútornej strane kazety, ktorý bráni spätnému vytekaniu neprefiltrovaného oleja späť do motora po jeho vypnutí.
Že ide o produkt najvyššej kvality, dokazuje okrem iného i fakt, že ho nájdete v obrovskom množstve značiek i jednotlivých modelov. Totiž olejový filter MANN Filter s výškou 75 mm je vhodný pre veľké množstvo a u nás rozšírených osobných áut. Za všetky môžeme spomenúť Subaru Legacy, Impreza, Outback či Tribeca, Suzuki Vitara, Smart ForFour, v modeloch Mitsubishi od roku 1978 (Colt) až po pick-up L200 do roku 2016, ale nájdete ho tiež v Mazdách, najnovších automobiloch značky Kia (Stinger, Niro, Ceed...), podobne vo vozidlách Hyundai, Honda, Genesis či Ford. Skrátka dokonalý výrobok pre desiatky automobilov.