Jazda v hmle je banalita? Ani náhodou!
Na pohľad pomerne banálna záležitosť. Veď čo by nám mohlo hroziť? Trochu spomalím a vybavené. Skutočne? Keby to bolo také jednoduché, nevznikalo by v hmle toľko kolíznych situácií a ľudia by z nej neboli v strese. No aj keď totiž ide o mimoriadne náročné podmienky na šoférovanie, dá sa aj jazda v hmle zvládnuť bezpečne. Stačí len dodržať niekoľko jednoduchých pravidiel. Prinášam pár tipov, na čo sa zamerať a čoho sa určite vyvarovať.
Svetlá do hmly používajte rozumne
Platí to najmä pre používanie zadných hmloviek. Tie slúžia predovšetkým pre vašu bezpečnosť, aby vás včas spozoroval vodič jazdiaci za vami. Treba si však uvedomiť, že intenzita hmlového svetla zodpovedá intenzite brzdových svetiel, ak vás dobehne rýchlejšie jazdiaci vodič a je blízko za vami, zadnú hmlovku je preto rozumnejšie vypnúť (aspoň večer). Pri hustej hmle ho totiž môže oslňovať a zhoršovať jeho rozhľad a periférne videnie. Paradoxne vás tak môže v krízovej situácii nechtiac nabúrať zozadu skôr, ako keby ste hmlovku vôbec nezapli. Ak za vami nikto nepôjde, nezabudnite zadné hmlové svetlo opäť rozsvietiť.
Keď hmla pominie, hmlovky vypnite
Ďalšia neresť mnohých vodičov. Ak raz hmlovky rozsvietia, zabudnú ich po výjazde z oblasti s hmlou vypnúť. Dávajte si na to pozor a sledujte kontrolky na prístrojovom štíte. Za jazdu s rozsvietenými hmlovými svetlami pri nezníženej viditeľnosti vám hrozí pokuta.
Vnímajte aj veci okolo seba
Aj pre jazdu v hmle je mimoriadne dôležitý dobrý prehľad o dianí v okolí auta, je preto nevyhnutné rozhliadať sa čo najďalej okolo seba a včas identifikovať potenciálne nebezpečenstvo. Práve pri jazde v hustej hmle majú vodiči tendenciu zamerať svoj pohľad na jeden bod pred sebou (väčšinou zadné koncové alebo hmlové svetlomety auta pred nami) a prestať vnímať ostatné veci okolo. A to je veľmi nebezpečný jav. Technika periférneho videnia vyžaduje zameranie zraku do väčšej vzdialenosti, vďaka čomu ľudské oko rozšíri pozorovací uhol a zväčší uhol videnia. Dá sa to dokonca natrénovať. Dajte pred seba vlastný palec. V tom momente ho vidíte krásne ostro, no všetko v okolí je rozmazané. Preostrite preto zrak do väčšej diaľky a v tom momente začnete vnímať pohyb vo svojom okolí bez toho, aby ste museli na jednotlivé predmety zaostrovať zrak. Teraz skúste palcom hýbať z jednej strany na druhú, bez toho, aby ste hýbali očami. Toto je presne to, čo potrebujete, periférne zaznamenáte akékoľvek nebezpečenstvo v okolí, no zaostrené budete mať ďaleko pred seba, aby ste stihli včas reagovať. Výhodou je, že nemusíte neustále hýbať očami, čo síce nenápadne, no vytrvalo unavuje zrak a znižuje pozornosť pri dlhej jazde v hmle. Ale pozor, ak sa na to necítite, prípadne nemáte dobré periférne videnie, rozhodne odporúčam radšej neustále sledovať okolie spôsobom, pri ktorom sa cítite najistejšie. Teoretické poučky sú totiž jedna vec, ale každý sme iný a treba tomu prispôsobiť aj vlastné správanie.
Problém s odhadom vzdialeností
Podmienkou na rozpoznanie akýchkoľvek prekážok je dostatočný svetelný kontrast medzi pozorovaným predmetom a okolím. A čím je hmla hustejšia, tým je tento kontrast menší. To výrazným spôsobom zhoršuje odhad vzdialenosti. Aj preto musíme v hmle spomaliť a počítať s tým, že niektoré predmety môžu byť zrazu bližšie, než sme pôvodne predpokladali. Určite sa nedajte „tlačiť“ rýchlejším vodičom za vami. Jazdite vždy len tak, aké sú vaše schopnosti, aj za cenu, že tým vytvoríte kolónu áut za vami. V tom momente sa totiž stávate „očami“ celej kolóny a je na vás veľká zodpovednosť. Ak však cítite, že ste pod tlakom, na najbližšom možnom mieste zastavte a umožnite rýchlejším vodičom dostať sa pred vás. Akékoľvek predchádzanie v hmle je totiž veľmi nebezpečným manévrom a je dokázané, že pri dlhšej jazde za pomalším autom a nemožnosti ho predbehnúť sa v rýchlejšie jazdiacich vodičoch hromadí napätie a stres, ktoré môžu vyústiť ku skratovému konaniu a nebezpečnému predchádzaniu, na ktoré môžete v konečnom dôsledku doplatiť aj vy.
Tma a hmla sú peklo, ale dá sa to zvládnuť
Najhorším možným scenárom je jazda v hmle a tme zároveň. Svetlá sa odrážajú od čiastočiek hmly a vodič je oslnený vlastnými svetlami. V podobných situáciách je veľmi dôležité sledovať čiary na ceste a želať si, aby ste sa neocitli na vozovke bez postranných, či dokonca stredových čiar (žiaľ, občasná slovenská realita). Snažte sa sledovať krajnicu, no zároveň sa pozerať pred seba a všímať si chodcov, či cyklistov na krajnici. Keď míňame protiidúce auto, snažíme sa čo najviac využiť jeho svetiel a všímať si časť vozovky osvetlenej protiidúcim autom (v hmle tak máme šancu vidieť obrysy prípadnej prekážky), nikdy sa však nepozerajte priamo do svetlometov auta jazdiaceho v protismere.
Pozor na námrazu
Hmla zároveň značí zvýšenú vlhkosť v ovzduší, ktorá sa v chladnejšom počasí veľmi rýchlo mení na zákernú námrazu. Najmä na mostoch a na cestách v lesoch si preto dávajte pozor na šmykľavú cestu. To, že sa na otvorených úsekoch nešmýka, ešte nemusí znamenať, že za najbližšou zákrutou v lese nenarazíte na ľad na ceste. Zbystrite aj pri lístí napadanom na ceste, je nasiaknuté vodou, ktorá v zime rada namŕza, čo často vytvára rovnako nebezpečnú kombináciu ako čistý ľad.
zdroj foto: shutterstock.com