Exteriér

Asi to najviac viditeľné, čo budete chcieť riešiť, je exteriér vozidla. Niekomu stačí návšteva ručnej umyvárne a za 5 minút odchádza s ako tak čistým autom. Sú však majitelia, ktorí by chceli spraviť aj niečo viac. Môžete si kúpiť vlastnú wapku a šampón a umývať auto doma, nie každému sa ale do toho chce investovať. Takže pokojne využite ručnú autoumyváreň. V prvom prípade je ideálne nepoužívať kefu, ktorú tam nájdete, ale priniesť si svoju umývaciu rukavicu. Tým eliminujete nové škrabance od špiny, ktorá sa na miestnej kefe takmer s istotou nachádza.

Ručná umyváreň je dobré riešenie, ale myslite aj na druhých a nezdržujte ich tam zbytočne dlho.

Po použití peny a napenení celého auta sa nebojte zašpiniť si ruky a prejdite ho celé ručne zhora dole spomínanou rukavicou. Následne všetko spláchnite a je to vybavené. Alebo nie? Veru nie. Ideálne je lak pred ďalšou špinou nejako ochrániť.

Nebudem detailne zabiehať do problematiky dekontaminácie, takzvaného clayovania či viac krokového leštenia. To si môžeme dať niekedy nabudúce. Ale aspoň určitú formu vosku, či už tuhého alebo tekutého, by ste svojmu laku dopriať mohli. Samozrejme, túto fázu už nerobte na wapke, to by sa vám za vami stojaci motoristi nepoďakovali.

Nanášanie vosku je tiež tak trocha veda a nebudem sa preto hrať na odborníka na autodetailng. Držím sa však zásady nenanášať ho na slnku (i keď niektoré vosky to dovoľujú, radšej to nerobte) a tiež používam každú chvíľu nový pad (s ktorým nanášam vosk) a novú mikrovláknovú utierku (s ktorou zotieram prebytočný vosk). To, ako veľa ho treba naniesť, ako dlho počkať, kým zaschne, aby ste mohli prebytočný vosk zotrieť dole, to sa dozviete na každom balení prípravku. Vosky sa totiž líšia od výrobcu k výrobcovi.

Pre niekoho je jednoduchšie použiť takzvaný mokrý vosk, ktorý nanášate buď ešte na mokré auto a následne ho zotriete dole, alebo po vyschnutí a vysušení vozidla ho jednoducho len nastriekate na karosériu a hneď ju mikrovláknovou utierkou vysušíte od zvyšku produktu. Netreba pripomínať, že takto nanesený vosk má nižšiu životnosť ako ten tvrdý. Každému však vyhovuje niečo iné. Platí tiež pravidlo, že by ste nemali byť otrokom svojho auta.

Venujte sa aj sklám, na ne tiež môžete naniesť vosk. Dlhodobo dobrý výhľad je dôležitý.

Aby ste to mali kompletné, môžete tiež vyčistiť pneumatiky, aby nakoniec nekazili celkový dojem z auta. Či už pôjdete do jednoduchého riešenia v podobe spreja, alebo si priplatíte za „mliečko“ a kúpite si aj takzvaný buffer na nanášanie na pneumatiku, je len na vás a vašej peňaženke.

Aj kolesá a pneumatiky si zaslúžia pozornosť a starostlivosť.

Interiér

Poďme do kabíny. Klasické vysávanie komentár príliš nepotrebuje. Vo vnútri auta je však množstvo vecí, ktoré by si zaslúžili viac, ako len povysávať. Napríklad sedadlá. Či už ide o textilné čalúnenie, alcantaru alebo kožu, na každé z nich nájdete špeciálny produkt. Textilné sedačky si môžete vyčistiť, nebudete pritom veriť, koľko špiny z nich dostanete. Kožené sedadlá treba najprv hĺbkovo vyčistiť a až následne ich impregnovať.

Čistenie interiéru sa začína vždy jeho vysávaním.

Na plasty si môžete kúpiť produkt priamo určený na ne, alebo potom použiť univerzálny čistič, ktorý je určený aj pre tento typ materiálov. Len pozor pri čistení, často sa vám produkt dostane aj na sklo a keďže je mastný, zanechá vám ťažko odstrániteľné fľaky. Ideálne je tak následne vyčistiť aj sklá.

Nezabudnite tiež na plastové diely interiéru.

Osobne by som sa určite špeciálne venoval aj volantu a radiacej páke. To sú časti, ktorých sa dotýkate v interiéri najčastejšie. A čo vy, máte nejaké rady pre začínajúcich vodičov, ako sa postarať o svoje auto, čo pri tom používate, respektíve, čo sa vám osvedčilo? Napíšte nám do diskusie.

zdroj: pripravené v spolupráci s LKQ SK (Auto Kelly)

Azda najviac špinavou časťou bude volant, keďže ho držíme prakticky stále, nezabudnite ho tiež vyčistiť..